Van értelme a keresőoptimalizálásnak? | Vélemény

A keresőoptimalizálás átverés? Van-e értelme a keresőoptimalizálásnak? Mi az a keresőoptimalizálás? Erre fogok válaszolni ebben a bejegyzésben.

Mi az a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás (SEO, Search Engine Optimization) olyan módszerek és technikák összessége, amelyek segítenek az oldalunknak bizonyos kulcsszavakra vagy kifejezésekre előrébb jutni a népszerű keresők találati listáján.

Mi a keresőoptimalizálás célja?

A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldalunk az adott témában ideális esetben a kereső találati listájának első helyére kerüljön és ezt hosszútávon is tartsa.
A keresőoptimalizálásnak nem azt jelenti, hogy a weboldalad biztosan az első helyre kerül a találati listán. Vannak olyan cégek, akik ezt ígérik, azonban ez egyszerű hazugság.

Egyszeri, 2-3 hónapos keresőoptimalizálással az első helyezés hosszútávon nem garantálható.

Bár eddig az összes megbízásom TOP3 helyezést biztosított a megbízóknak, őszinte, hozzáértő nem mondhatja azt, hogy biztos ez az eredmény. (Persze, van az a pénz, de az üzleti realitás nem az, hogy egy vállalkozás feneketlenül önti a pénzt arra, hogy első helyezést érjen el és ezt fenn is tudja tartani folyamatosan. )

A keresőoptimalizálás nem garancia arra, hogy a honlapod előre kerül a találati listán. Arra garancia, hogy előrébb kerül és előre kerülhet  – kellő munka, energia és idő ráfordításával.

A keresőoptimalizálás célja, hogy a weboldal jobb helyezést érjen el a találai listán.

A keresőoptimalizálás lehúzás?

Hallottam már olyan véleményeket, amelyek szerint a keresőoptimalizálás csak lehúzás, hiszen nem lehet befolyásolni a keresőkben elért helyezést, azonban ez nem igaz.

Tény, hogy a keresők nem szeretik, ha a weboldalak tulajdonosai befolyásolják az algoritmusokat, azonban ez nem azt jelenti, hogy nincs beleszólásunk a történetbe. A keresőoptimalizálás nem az algoritmus befolyásolásáról szól, hanem a saját tartalmunk igazításáról az algoritmus – és a látogatók – igényeihez.

Miért van erre szükség? Mert nem egyértelmű, hogy mit jelent az algoritmushoz igazítás. A legegyszerűbb példa erre egy újonnan átadott weboldal, ahol a fejlesztő mindent <div> dobozokba tett, teljesen kihagyva a történetből a header és a <p> attribútumokat. Azaz a keresőrobotok el tudták olvasni a szöveget, de a weboldalon található szöveges tartalmat egyetlen, címek nélküli, összefüggő szövegnek olvasták, mert nem tudták, hogy melyik a cím és melyik a bekezdés szövege. Ez az egyik alaphiba, de még nagyon sok más dologra is oda kell figyelni.

Keresőoptimalizálás történelem

Régebben külön “szakma” volt a linképítés. A keresők számára fontos volt, hogy minél több link mutasson a weboldalunkra. Ez alapján mérte a fontosságát az oldalunknak, ami nagyon erős befolyással volt a helyezésünkre a keresők listáján. Ezt sok cég kihasználta. Linkfarmok tucatjait is üzemeltették vállalkozások abból a célból, hogy több linket tudjanak elhelyezni a saját érdekeltségeiket erősítve – és a konkurencia oldalait félrevezető leírásokkal ellátva, gyengítve a pozícióikat. Nyilvánvaló, hogy ez a modell nem működhetett sokáig.

A keresők elkezdték büntetni ezeket a linkfarmokat és más szempontok alapján osztályozták a weboldalakat. Ennek hatására a keresőoptimalizálás is átalakult. A mennyiségről a minőségre helyeződött a hangsúly. Olyan módszerek kerültek előtérbe, amelyek sokkal…finomabb hangolást igényelnek, mint korábban. Ez több évvel ezelőtt volt. Azóta a keresők fejlesztői folyamatosan tökéletesítenek az algoritmusokon, a szakemberek pedig alkalmazkodnak ehhez. A keresőoptimalizálás ma már inkább a tartalomról szól, nem pedig a linkekről.

Minőségi tartalom nélkül hiába van a találati listán előkelő helyen a weboldal, ha senki sem kattint rá – vagy kattint, de azonnal el is megy. Ilyenkor láthatjuk azokat az eseteket, amikor egy weboldal hirtelen első helyezést ér el, majd néhány hónapon belül eltűnik a süllyesztőben. Rövidtávon működhet a dolog, de hosszútávon a keresőrobotok kiszűrik ezeket az oldalakat és visszasorolják őket. Kidobott pénz. Éppen ezért a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb pontja a minőségi tartalom előállítása, a felhasználói élmény növelése és a keresőrobotok megfelelő “tájékoztatása” arról, hogy mennyire jók vagyunk. 🙂

A keresőoptimalizálás titkos módszerekből áll?

A SEO-t sokan próbálják – nyilvánvalóan profitszerzési okokból – úgy eladni, mintha az valami fekete mágia lenne, amit csak az arra kiválasztottak képesek elvégezni és a SEO szakemberek esténként a tűz körül ugrálva, színes porokat szórva, kántálva bűvölnék a keresőket. Ezt gyorsan felejtsük el. A SEO nem varázspirula. Nem varázslat.

Ismerni kell a technikákat, a trendeket és a keresőrobotokat, amennyire lehetséges. Ugyanakkor kell hozzá egyfajta képesség, hogy átlásd a nagy egészet és abban az egyes módszerek erejét és értelmét. Figyelni kell, hogy soha ne lépj át bizonyos határokat, hiszen a túloptimalizált weboldalakat a kereső bünteti.

A keresőoptimalizálás nem olyan földöntúli dolog, mint ahogyan ezt sokan próbálják eladni, de szükség van hozzá a rendszerben gondolkodás képességére. Látni kell a legkülönbözőbb dolgok közötti apró összefüggéseket és pontosan meg kell tudni határozni ezeknek a dolgoknak a súlyozását, fontosságát, mennyiségét és minőségét. Szóval…egy kicsit mégis földöntúli.

Szeretnéd jobban megismerni azt a területet? Írtam róla egy bejegyzést keresőoptimalizálás kezdőknek címmel.

A keresőoptimalizálás nem alkalmi jellegű munka

A keresőoptimalizálás hosszútávon hozza meg a hatását. 2-3 hónap alatt nem lehet tartós eredményeket elérni. Aki ezzel kecsegtet, az le akar húzni. Vannak, akik elfogadják ezt és vannak, akik 2-3 hónapos munkával szeretnének 10+ éve az interneten működő vállalkozásokat kiszorítani a találati listán. Nem fog sikerülni. Hosszútávú stratégiára van szükség, együtt kell dolgozni a marketingesekkel és a fejlesztőkkel egyaránt.

Konklúzió

A SEO működik és fontos feladat mindenkinek, aki jó helyezést szeretne elérni a keresők találati listáján. Mindenkinek áldoznia kell rá, hiszen ma már egyre több ember kezdi a vásárlást az interneten.

A mai napon “köszönte meg” a Google a több hónapos munkámat, amellyel egy újabb megbízó weboldalát segítettem előkelő helyre a találati listán a számára fontos – közösen kidolgozott – kulcsszavak mindegyikére. Most érett be több hónapos munka eredménye.

Természetesen ez nem úgy történt, hogy tegnap még sehol sem volt a weboldal a találati listán, ma pedig már az első helyen találkoztam vele. Szép lassan kúszott előre az oldal a találati listán. Néha visszacsúszott, néha megugrott, de végig haladt előre. Most jutott el (körülbelül 6 szóra/kifejezésre) egy olyan szintre, amellyel egy újabb sikeres munkát könyvelhettem el, s ha ezt az eredményt fenn akarjuk tartani, akkor folyamatos karbantartásra és odafigyelésre van szükség, hiszen a konkurencia sem alszik.

A keresőoptimalizálásnak mindig lesz értelme, hiszen a keresőrobotok csak azokat a tartalmakat látják, amelyeket láthatóvá teszünk számukra. Talán, ha a mesterséges intelligencia nyelvfelismerése annyira fejlett lesz, hogy képes lesz a szövegeket megérteni és magától eldönteni, hogy az adott helyzetben miről szól egy weboldal…mindezt pedig a magyar nyelvtan szabályainak ismeretével…

A keresőoptimalizálás nem fog közvetlenül profitot hozni, azonban a látogatószerzésnek az egyik leginkább költséghatékony módja a honlapunk előrébb juttatása a keresőkben fizetett hirdetések nélkül.

A felhasználók elsöprő többsége a találati lista első néhány találatát nézi meg – illetve a második oldal tetejét, utána kilép. Akkor is, ha megtalálta amit akart és akkor is, ha nem találta meg.

A keresőoptimalizálás működött, működik és a kielégítően okos mesterséges intelligencia elterjedéséig működni is fog.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?