Szerverek

Az adatok története a kezdetektől napjainkig. Mi? Mikor? Hogyan?

Adatelemzés, mesterséges intelligencia, adatszivárgás, GDPR. Néhány dolog, amit az elmúlt napok híreiből az adatokról olvashattunk. Az egész világ adat. Számok, diagramok, skálák, intervallumok összességére fordíthatunk le mindent. Ezeket pedig jelentéssel ruházhatjuk fel. Jelentéssel, amelyeket felhasználhatunk céljaink eléréséhez. Így lesz a számból adat és az adatból információ. Hogyan kezdődött ez az egész? Mikor kezdtünk el foglalkozni az adatokkal és a hasznunkra fordítani ezeket? Az adatok története című bejegyzésben ezekre próbálok választ adni.

A számokat már nagyon-nagyon régóta ismerjük

Az adatok története a kereskedelemmel együtt kezdődött. A vásárlók adatait a kereskedelemben már a kezdetek óta gyűjtik. Évszázadokkal korábban elkezdték ezek gyűjtését, mégis az utóbbi időben robbant be szélesebb körben, hogy az adatoknak értéke van. Mitől váltak az adatok pont most ennyire értékessé? Eddig értéktelenek voltak? Mitől értékes egy adat?

Adat, adat és még több adat. Ma már több adatunk van, mint a történelem során korábban bármikor.

Mennyi az egy nap alatt létrejövő adatmennyiség?

Az IBM becslése szerint 1000^6 byte adatmennyiséget termelünk naponta. Ez rengeteg. Mihez kezdünk ennyi adattal?

Bürokrácia, papírhalom, hatékonyság

 

Az adatok története: Kezdetek –
Adatok a kereskedelemben

A vállalatok mindig gyűjtötték a vásárlók adatait. A kereskedők figyelemmel kísérték, hogy ki, mikor, mit és mennyit vásárolt tőlük és ezeket az információkat gondosan eltárolták. Később elkezdték ezeket az információkat felhasználni az eladásaik növelésének érdekében.

Megfigyelték a fogyasztók viselkedését vásárlás közben és felhasználták azokat.

Később rájöttek, hogy a marketing tervezés során az adatok segítenek a hatékonyságnövelésben. Ekkor még a jelenlegihez képest kezdetleges volt az adatelemzés és kiértékelés. A hirdetések és a vásárlókról gyűjtött adatok közötti összefüggések ugyanis főleg spekuláción alapultak. Nehezen volt mérhető a megtérülés.

Hamarosan lehetőség nyílt az elektronikus követésre, Az adatok története során először a vállalatok elkezdtek minden információt összegyűjteni a vásárlókról. Itt már volt annyi adat egy vállalkozás birtokában, hogy az adat segítségével előrejelzés és becslés készült. Ezzel eljutottunk az adatvezérelt marketinghez.

 

A vállalatok elkezdtek személyesen a fogyasztóhoz beszélni

Az adatgyűjtés és elemzés haszna a direktmarketing során mutatkozik meg a legjobban. Az 1980-as években a marketingesek már elkezdték felhasználni az adatokat személyesebb megkeresésekre, de ezek nagyon kezdetleges próbálkozások voltak. Az internet és az okostelefonok elterjedésével az elmúlt években ehhez képest valóban képesek vagyunk személyre szabott ajánlatokat készíteni a vásárlók viselkedése alapján. Mindenkinek saját ajánlatot.

adatarchivum-adattar-mappák

 

Digitalizáció – A digitális marketing

Az adatok története itt újabb fordulóponthoz érkezett. Az internet elterjedésével egyre több vállalkozó ismerte fel a lehetőséget. Az onlinemarketing és az adatelemzés ebben az időszakban indult fejlődésnek.

Eddig minden arról szólt, hogy a vásárlókat be kell csábítani az üzletbe, ahol majd személyesen az értékesítők adnak el nekik mindenféle terméket. Mindez hirtelen megváltozott.

A kis- és nagyvállalkozások rengeteg eszközt kaptak a kezükbe, hogy adatokat gyűjtsenek, tároljanak, elemezzenek és használjanak arra, hogy az embereket vásárlásra ösztönözzék.

Ilyen eszközök az időszakos kuponok, az online vásárlás, a cselekvésre buzdító landing oldalak és a személyre szabott árkedvezmények.

Ma már az onlinemarketing szakemberek pontosan tudják hányan kattintottak a hirdetéseikre és egyre több adatot látnak a vásárlók viselkedéséről. Nem csak azt tudják, hogy melyik terméket vásároltad meg. Tudják, hogy mennyit nézegetted vásárlás előtt és milyen termékeket nézegettél ezenkívül. Tudják, hogy milyen weboldalról jöttél és hogy hová kattintasz ezután.

A legtöbb vállalkozás minden adatot gyűjt. Míg egyesek csalódottan bírálják az adatgyűjtési módszereket, mert a vállalatok kezéből gyakran “kifolynak” a személyes adatok és bűnözők kezére kerülhetnek az adatgyűjtés óriási üzlet lett. Az Internet megjelenése óta az adatok értékesek lettek. Soha nem lehet tudni, hogy melyik adat válik a vállalat hasznára, ezért egyszerűen minden adatot összegyűjtenek, majd elemeznek.

Big data, SEO, adat

 

Big Data – Az óriás adattömeg

Az adat növekszik. Az adathalmaz egyre nagyobb és nagyobb. Az óriási adattömegre elkezdtük a Big Data kifejezést használni. A Big Data egy szakkifejezés, úgynevezett buzzword, amelyet a média fújt fel kezdetben, majd hamar valóság lett belőle. Rengeteg cég alakult ezen adatok kezelésére. Ezeknek a vállalkozásoknak a profilja az adatgyűjtés, adatelemzés, adattisztítás stb.

Ma már egyre több vállalat épít fel prediktív modelleket az adatokból, melyeket Machine Learning, azaz gépi tanuló algoritmusok segítségével elemeznek. A lehetőségek határtalanok. Az adatvezérelt marketing jelentősége egyre növekszik.

Az adatok feldolgozását a gépek végzik. Az adatelemző szoftverek elkészítéséhez és hatékony használatához olyan szakemberekre van szükség, akik analitikai képességekkel rendelkeznek és ezeket az adatokat értelmezni tudják. A garfikonok, diagramok készítéséhez érteni kell az adatokat. S máris az adat alapú döntéshozatal területén vagyunk.

 

Mi a helyzet jelenleg?

Manapság a cégeknek egyre fontosabb, hogy rendszereik fejlesztésére, eladásaik növelésére és a személyesebbé tétel érdekében adatokat használjanak.

A marketing szakemberek pontosabb becslések készítésére képesek. A Machine Learning algoritmusok egyre pontosabbak. A vállalatoknak meg kell mutatniuk, hogy felelősen kezelik a személyes adatokat. A rekordszámú adatlopás ás adatszivárgás ellenére a fogyasztók 2018-ban az eddigieknél sokkal több személyes adatot osztottak meg magukról.

adatkozpont-szerver

 

A személyes adatok védelme érdekében dolgozó döntéshozók sem tétlenkednek, hiszen már itt a GDPR. A magánemberek pedig hirdetésblokkolókkal és privát böngészési üzemmóddal próbálnak védekezni az adataik gyűjtése ellen.

Senkinek nem szabad elfelednie, hogy az adatok, adattömbök és adatbázisok valójában emberek. Az emberek tulajdonságai, szokásai, viselkedése és döntései számosított formában. Néha úgy beszélünk az adatokról, hogy ezt elfelejtjük és ez súlyos hiba.

Jelenleg a cégek minden egyes napon gyűjtik, elemzik és használják az adatainkat. A jövőben a kihívás ezen adatok védelme lesz és a magánszféránk megtartása anélkül, hogy “kihúznánk a kábelt” és kiköltöznénk egy lakatlan szigetre. Bár ki tudja…lehet, hogy a nyaralás a jövőben eladható lesz “adatmentes nyaralóövezetekkel” ahol nincs internet és semmilyen megfigyelés.

A bejegyzés a Martechtoday bejegyzése alapján íródott. Képek forrása: pixabay.com, commons.wikimedia.org

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatos kihívásokat és állandóan új ötletei vannak. Szabadidejében kutyázik, edzeni van vagy a barátnőjével túrázik.

Vélemény, hozzászólás?