Blog keresőoptimalizálás útmutató

37+1 pontos blog keresőoptimalizálás útmutató és ellenőrzőlista

Blog keresőoptimalizálás útmutató, avagy gyakorlati tanácsok azért, hogy a blogod előre kerüljön a Google találati listáján!

Hogyan lehet a Te blogbejegyzésed az 1. helyen a Google találati listáján? Ez sajnos nem megy magától, ezért megírtam ezt a lényegretörő bejegyzést, aminek a segítségével közelebb kerülhetsz a jó helyezéshez!

Ebben a bejegyzésben megosztok minden, a blog keresőoptimalizálás szempontjából elengedhetetlen tudást, amit érdemes végigfutnod, hogy a lehető legjobb helyre kerüljön az adott blogbejegyzés a keresőben a kiválasztott kulcsszóra.

Kezdjük az elején.

Mi az a blog keresőoptimalizálás?

A blog keresőoptimalizálás működő technikái között szerepelnek az olyan faktorok, mint a weboldalunkra kívülről mutató linkek és a közösségi média megosztások, vagy akár a weboldal betöltési sebességének növelése. Mindez azonban semmit sem jelent, ha a keresőrobotok nem értik, hogy miről szól a bejegyzés, amit írtál. Ennek az útmutatónak a célja a tartalmi SEO technikák segítségével javítani a blogbejegyzés pozícióját a keresőkben, hogy minél több látogató találjon rá a bejegyzésre.

Az On-Page SEO, azaz a belső tartalom keresőoptimalizálása vagy másnéven tartalmi SEO azokat a technikákat jelenti, amelyek a blogbejegyzés témáját mutatják be a keresőrobotoknak. Az alábbi útmutató segítségével úgy változtathatod meg a bejegyzésed, hogy az olvasóknak fel sem fog tűnni, viszont a Google robotjai is érteni fogják a tartalmat és jobb helyezést fogsz elérni, mint az optimalizálás nélküli konkurencia.

Ide tartozik néhány kézenfekvő módszer, mint a kulcsszavak használata és néhány olyan egyéb módszer is, ami segít növelni a helyezésedet a visszalépési arány csökkentésével, az átkattintási arány növelésével és az oldalon eltöltött idő növelésével.

Hogyan keresőoptimalizáljam a blogom?

Az útmutatóm egyszerűen, tömören vezet végig a blog keresőoptimalizálás folyamatán. Lépésről lépésre haladj a pontokon a blogbejegyzéseid írása után. Ha valahol hiányosságot találsz, akkor javítsd ki az ellenőrzőlista segítségével. A végeredmény egy teljesen keresőoptimalizált blogbejegyzés lesz.

Íme a lista:

1. Google Analytics követőkód használata a blogban

A Google Analytics szolgáltatás segítségével figyelheted a weboldaladra látogatók szokásait és a róluk gyűjtött anonim adatok segítségével javíthatod a blog helyezését. Ha egy bizonyos weboldalra sok látogató jön és szívesen olvassák a bejegyzést, akkor érdemes kiemelni azt bejegyzést és kapcsolódó témában újabb bejegyzéseket írnod.

Megnézheted, hogy honnan érkeznek a látogatók, mennyien lépnek vissza azonnal és felállíthatsz a segítségével különböző SEO célokat.

Ajánlott olvasmány: Google Analytics webanalitika telepítése

google-analytics-blog-keresooptimalizalas

2. Google Search Console telepítése

A Google Analytics segítségével megnézheted, hogy a látogatók hogyan viselkednek böngészés közben. A Search Console azt mutatja meg, hogy a keresőrobotok hogyan látják a blogot.

Megnézheted, hogy hány oldal jelent meg az egész blogból és milyen kulcsszavakra vagy mi volt az átlagos pozíciód a találati listában. Feltölthetsz továbbá weboldal térképet és robots.txt fájlt. Ez a két tényező szintén segít a jobb helyezés elérésében.

Ajánlott olvasmány: Search Console Használata, beállítások: Hogyan használjuk a Google Webmester Eszközöket

3. WordPress blog keresőoptimalizálás: A Yoast SEO plugin telepítése

Ha WordPress alapú blogot írsz, akkor érdemes a Yoast SEO nevű bővítményt telepítened. Jelenleg ez az egyik legjobb WordPress plugin, ami segít a keresőoptimalizálásban. Kötelező darab minden bloggernek!

Hogyan kell a Yoast SEO plugint telepíteni?


Itt is van rögtön egy videó, ami bemutatja a telepítését. Nem foglalnám a helyet a plugin ezernyi előnyének bemutatásával. A használata pofonegyszerű, de ha mégis valami problémába ütköznél, akkor írj nekem nyugodtan.

4. XML webhelytérkép készítése és beküldése a Googlenek

Mi az a webhelytérkép? A webhelytérkép tartalmaz minden egyes oldalt a blogodon, amit bárki elérhet. Arra használjuk, hogy a kereső könnyebben fel tudja térképezni a blogot. Segítségével megadhatjuk, hogy milyen időközönként jelenik meg új tartalom (mikor jöjjön vissza a keresőrobot indexelni az új bejegyzéseket) és melyik bejegyzések fontosabbak a többieknél.

A webhelytérképnek nincs közvetlen hatása a blog helyezésére a találati listában. Keresőoptimalizálás szempontjából azért fontos, mert így biztosan minden bejegyzés indexelve lesz.

google-search-console-webhelytérkép-bekuldese

Hogyan kell webhelytérképet készíteni WordPress bloghoz?

A legegyszerűbb az XML sitemap generator használata. Illeszd be a blog URL címét és elkészíti neked a webhelytérképet, amit ezután tölts fel a Google Search Console felületen.

5. Robots.txt fájl készítése és beküldése a Googlenek

A robots.txt fájl a blogot látogató keresőrobotoknak küld jelzéseket és utasításokat. Például megmondhatod, hogy melyik bejegyzéseket ne indexeljék. Általában itt szokták megadni a keresőknek, hogy hol található a blog webhelytérképe.

Ajánlott olvasmány: Robots.txt fájlt létrehozása

6. Használd a strukturált adatokat!

A struktúrált adatok (így is ismerheted: “rich snippet”) olyan adatok a blogbejegyzésben, amelyekkel elmondhatjuk a keresőrobotnak, hogy éppen mit olvas. Ilyen strukturált adat például a receptek mellett a csillagok száma vagy a kis fotó.

Ezek nincsenek közvetlen hatással a blog helyezésére, de a blog keresőoptimalizálás része, mivel feltűnőbbé teszik a bejegyzésed. Feltűnőbb bejegyzés ->magasabb átkattintási arány jó pontot jelent. Ha szeretnél többet tudni erről a funkcióról, akkor a Google strukturált adatok tesztelőeszköze hasznos lesz számodra!

A bejegyzés mellett megjelenő fotó strukturált adat (Rich snippet)

Fusd át ezeket a blogbejegyzés posztolása előtt!

A legfontosabb beállítások után térjünk át a konkrét blogbejegyzésre. Használd ezt a listát, hogy ellenőrizd a blogbejegyzésedet pontról pontra. Az itt található pontok segítenek abban, hogy olyan bejegyzést írj, amit a keresők és az olvasók is egyaránt szeretni fognak.

7. Google Kulcsszótervező használata

A Google Kulcsszótervező eszköz arra való, hogy megtaláld a megfelelő kulcsszót a bejegyzésedhez. Írj be egy szót és nézd meg, hogy mennyien kerestek rá az adott kulcsszóra, mekkora a verseny és “bónuszként” kapsz hozzá néhány javaslatot a kapcsolódó kulcsszavakról.

A Google Kulcsszótervezőhasználata ingyenes.

A Google kulcsszótervező a gyakorlatban.

8. Használj keresőbarát címet!

A blogbejegyzés címe legyen könnyen érthető az emberek és a keresők számára is. Az URL, azaz a blogbejegyzés címe ne legyen több, mint 100 karakter.

9. Legyen benne a kulcsszó a blogbejegyzés címében!

Mindenképpen szerepeljen a választott kulcsszó a bejegyzés címében.

10. Szerepeljen a kulcsszó legalább egy H1 fejlécben

Nagy rá az esély, hogy ezt a pontot már megtetted, hiszen alapkövetelmény írásnál, hogy a főcím meghatározza az adott bejegyzés témáját. A főcím pedig egy jól megtervezett blogon mindig a <h1></h1> HTML tagek közé kerül.

Ha WordPresst használsz, akkor 99%, hogy a választott sablon megfelel a keresőoptimalizálás ezen pontjának.

11. Legyen a kulcsszó az első bekezdésben.

A kulcsszónak szerepelnie kell az első bekezdésben. Az a legjobb, ha a bekezdés első szava a kulcsszó vagy kifejezés.

12. Szerepeljen kulcsszó az alcímekben

Az alcímek a H2 és a H3 tagek. Létezik amúgy H4, H5 és H6 is, de ezeket nagyon ritkán használjuk. Ha alcímeket is használsz, akkor legalább az egyikben szerepeljen a kulcsszó ezek közül.

13. Kulcsszavak a bejegyzés szövegében

A kulcsszavak és kifejezések használata egy releváns szövegben természetesek. Ha például töltöttcsirke recept a blog témája, akkor a “töltöttcsirke” szót természetes módon fogod használni írás közben.

14. Használj szinonimákat és kapcsolódó kifejezéseket

A szinonimákat a nyelvtani szótár tartalmazza, a kapcsolódó keresési kifejezéseket pedig a keresési lista alján láthatod. Használd ezeket a blog keresőoptimalizálás során. Segítségükkel sokkal hosszabb és választékosabb bejegyzéseket írhatsz anélkül, hogy ennek negatív hatása lenne az optimalizálásra.

A blog keresőoptimalizálás érdekében használj kapcsolódó keresési kifejezéseket.

15. A belső linkeket helyezd minél előrébb a bejegyzésben.

A visszalépési arányt csökkenti, ha belső linkeket helyezel el. Ha a látogató nem pontosan arra kíváncsi, amiről a bejegyzésben írtál, akkor emlékezni fog, hogy ott vannak a linkek a kapcsolódó tartalmakhoz. A visszafordulási arány nagyon fontos SEO helyezési faktor, érdemes rá komoly figyelmet fordítani.

Mennyi belső link az ideális a blogbejegyzés keresőoptimalizálása szempontjából?

Egy bejegyzésben legyen legalább 3-4 link, ami a saját oldaladra mutat. ( Érdekesség, hogy a keresési lista TOP 10 szereplői, bizonyos iparágban több, mint 130 belső linket helyeznek el az adott oldalon. Természetesen ebbe minden link beletartozik a menütól a weboldal alján található linkekig. )

16. Hivatkozz releváns, a témához kapcsolódó, értékes weboldalakra

A blogbejegyzés tartalmazzon külső linkeket, amik más weboldalakra vagy blogokra mutatnak. Ez segít abban, hogy a tartalmad hitelesebbnek tűnjön.

Fontos, hogy ezek a linkek olyan weboldalakra mutassanak, amik az adott témában szakértőnek számítanak. Ha virtuális valóságról témáról írsz, akkor ne egy bulvárlap virtuális valóságról írt cikkét linkeld!

Kapcsolódó olvasmány (angol): Do outbound links matter for SEO?

17. Figyelj a helyesírásra!

Természetesen a Google nem fogja ellenőrizni a helyesírásod, de egy hibákkal teli bejegyzés gyenge minőséget sugároz. A látogatók ezt észreveszik és menekülnek, azaz nő a visszafordulási arány. Végső soron a rossz helyesírás a keresőoptimalizálásra is hatással van.

Ha tartalmakat szeretnél feltölteni az internetre, akkor a helyesírásodra nagyon figyelned kell.

Helyesírás ellenőrzésre a Spellcheck WordPress plugint ajánlom és a Grammarly Chrome bővítményt.

Grammarly angol helyesírás ellenőrző

18. Írj hosszú tartalmakat

Az emberek szeretnek keveset olvasni, ellenben a Google a hosszú tartalmakat preferálja. Írj hosszabb és érdekes tartalmat. Az emberek inkább böngésznek és nem olvasnak, de neked azokat kell megszólítanod a témával, akik érdeklődnek az írásod iránt. Tehát olvasnak. Téged.

Ha sok időt töltenek a blogbejegyzést olvasva a látogatók, akkor a keresőrobotok értékesnek fogják tartani a bejegyzésed és jobb helyezést ér el a találati listán.

19. Írj minőségi bejegyzéseket

A blog keresőoptimalizálás és a tartalommarketing összefonódása a jó minőségű, érdekes, hasznos és kreatív szövegírás. Ha a látogató érdekesnek tartja a bejegyzést, akkor több időt tölt a blogon, a Google pedig ezt szereti.

20. Használj videókat a blogbejegyzésben

Oké, elismerem, hogy időbe telik legális képeket válogatni és a témához kapcsolódó, érdekes Youtube videókat keresni, de megéri!

Ugyanabból az okból, mint az előző két pontban. Ha a látogató elindít egy beágyazott videót, akkor időt tölt el a bejegyzéseddel -> Értékesnek fogja ítélni a Google.

21. Legyen hozzászólási lehetőség

Add meg a lehetőséget a látogatóknak, hogy véleményezzék a bejegyzésed. Nagyon fontos, hogy minden hozzászólásra válaszolj. Tartsd fenn az interakciót és egyben ezzel növeled a bejegyzésed hosszát!

22. Csökkentsd a képek méretét!

Az oldal betöltési sebessége fontos tényező a keresők számára, szóval legyél abban biztos, hogy a képeid webes megjelenésre vannak optimalizálva, mielőtt feltöltöd őket.

Ajánlott olvasmány: Képek optimalizálása – átméretezés

23. Használd a kulcsszót a képfájl nevében

Szerepeljen a bejegyzés kulcsszava a fájlnévben.

24. Töltsd ki az ALT attribútumot

Írj hasznos és a lényeget bemutató ALT (“Alternatív szöveg”) attribútumot. Mutasd be, hogy miről szól a kép, miközben szerepel a leírásban a kulcsszó.
Ha annak van értelme.
Miért? Mert ha a kép kapcsolódik a bejegyzéshez, de nem a kulcsszóról szól, akkor a rossz statisztika miatt csak rontani fogja a helyezést.

Wordpress blog ALT attribútum

25. Töltsd ki a Title attribútumot

Szintén fontos, hogy töltsd ki minden képnél a Title (“Cím”) attribútumot is.

A Title attribútumot ugyanott adhatod hozzá a képhez a WordPress blog Médiatárban, mint az ALT attribútumot. Válaszd ki a képet és a jobb oldalon megjelennek a részletek.

TITLE attribútum a WordPressben

26. Írd a bejegyzés címének elejére a kulcsszót

Ha értelmes mondatot kapsz, akkor érdemes a bejegyzés címének ( <title></title> közötti rész a kódban) elejére írni a legfontosabb kulcsszót.

27. Legyen a blogbejegyzés címe megnyerő

Ha megnyerő a cím, az a (WordPress) blog keresőoptimalizálása szempontjából sokkal fontosabb, mint az, hogy a címben hol helyezkedik el a kulcsszó. Minél érdekesebb egy bejegyzés címe, annál nagyobb lesz az átkattintási arány a többi bejegyzéshez képest. Magasabb átkattintási arány -> Jobb helyezés a találatok között.

28. Blog keresőoptimalizálás szempontjából az ideális karakterszám a bejegyzés címében…

…65 vagy kevesebb karakter. Minden, ennél hosszabb cím végét a Google levágja, tehát semmi értelme nincs.

29. Használj “varázsszavakat”

A “varázsszavak” olyan szavak, amelyekre az adott témában érdeklődők azonnal ugranak. Ilyen szavak többek között a

  • legjobb
  • akciós
  • kedvezményes
  • ingyen
  • olcsó
  • vélemény
  • teszt
  • Lenyűgöző
  • csodálatos
  • elképesztő

stb.

Használd a varázsszavakat a bejegyzés szövegében, mert érzelmi reakciókat válthatsz ki vele. A megfelelő érzelmi reakciók pedig növelik az elköteleződést.

Használd ezeket a szavakat a címben, mert kattintásra ösztönzik az olvasót.

Használd őket a meta description leírásban, hogy megragadd az olvasók figyelmét.

30. Legyen a blogbejegyzés leírása megnyerő

A meta leírás az a két sor, ami megjelenik a keresőben a cím és az URL alatt. A cím után ez a legfontosabb. Rögtön a cím után ezt látja majd mindenki, akinek a keresőben megjelenik a bejegyzésed.

meta leírás

Mennyi a meta leírás ideális hossza?

31. A meta leírás hossza legyen maximum…

…160 karakter. A többit a Google levágja.

Mi a helyzet a kulcsszavakkal? Kellenek a kulcsszavak a meta leírásba?

Igen, kellenek.

32. Írd bele a kulcsszót a leírásba

A blogbejegyzés kulcsszava legalább egyszer szerepeljen a leírásban. Figyelj oda azonban, hogy kerüld el a kulcsszóhalmozást és ne fűzd tele a kulcsszóval a leírást (sem). Csak természetesen.

33. Használj számokat

Számolni senki nem szeret, de a számokat szeretjük. Valamiért a szemünk sokkal hamarabb észreveszi a számokat, mint az egyszerű betűket. Használd ki ezt az előnyt íráskor.

A keresőoptimalizálás és számok a címben.
A blog keresőoptimalizálását segíti a számok használata a bejegyzés címében

34. BÓNUSZ TIPP: Másold le a konkurencia a jó ötleteit és fejleszd tovább

Vannak alapszabályok, amiket a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek 80%-a ismer. S vannak a finomságok, az extra és legális módszerek. Ilyen módszer a jó ötletek másolása és fejlesztése.

Senki nem beszél róla, mégis mindenki csinálja. Ami beválik, az beválik. Néha a konkurencia találja fel a spanyolviaszt. Neked az a feladatod, hogy fejleszd tovább a spanyolviaszt és alkoss valami jobbat.

Nézd meg a kulcsszavadra megjelenő Google Ads hirdetéseket, figyeld meg a “hívószavakat” és illeszd be őket a szövegedbe. A blog keresőoptimalizálás is hasonló a többi szakmához.

35. Ellenőrizd az blog betöltési sebességét!

Az oldal betöltési sebessége a blog keresőoptimalizálás nagyon fontos tényezője.

Szerencsére a Google Page Speed Insights internetes teljesítménymérés segítségével ellenőrizheted a betöltési sebességet és az útmutató alapján javíthatsz a teljesítményen.

PageSpeed Insights

36. Közösségi média megosztás és a blog keresőoptimalizálás kapcsolata

A Google nagyon komolyan veszi a közösségi megosztásokat a rangsorolásnál, ezért érdemes minél feltűnőbb helyre tenni a megosztás gombokat.

37. Legyen a blogod reszponzív, azaz mobilbarát blog

Ha nem lenne egyértelmű számodra, akkor most kérlek figyelj oda. Egyre többen használják az internetet a mobiljukról. A mobilbarát blog ma már alapkövetelmény, blog keresőoptimalizálásszempontjából kulcsfontosságú a reszponzív tartalom.

Ellenőrizd a Google mobilbarát jelleget vizsgáló teszt segítségével a blogod! ( Most komolyan, ez a magyar fordítás nagyon rossz.)

Mobilbarát teszt

+1. A legfontosabb SEO technika bloggereknek:

Ha sikeres akarsz lenni a keresőoptimalizálásban és azt akarod, hogy a blogod népszerű legyen, akkor a legfontosabb, hogy a bejegyzéseidet az embereknek írd, hiszen minél több időt töltenek el a bejegyzés olvasásával és a blogod böngészésével, a Google annál értékesebbnek fogja találni.

Találd ki, hogy mi foglalkoztatja az embereket és írj róla, találj rá megoldást, mutass be alternatívákat, nyújts segítséget!

Ennyi volt a blog keresőoptimalizálás útmutató. Ha ennek a listának a segítségével ellenőrzöd a blogbejegyzéseid, akkor már többet tettél a sikerességed felé vezető úton, mint a bloggerek 90%-a.

Ne feledd: Mindig embereknek írj, majd a fenti 37 + 1 lépéses listával ellenőrizd magad.

Sok sikert és eredmény blogolást kívánok!

Elakadtál valahol? Írj hozzászólásban és segíteni fogok!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?