Mit csinál a Digitális Innovációs Menedzser?

Mindenki egyetért abban, hogy a technológia exponenciális fejlődése komoly kihívások elé állítja a gazdasági szervezetek méretüktől függetlenül. A digitális innovációs menedzser ezeket a kihívásokat előnyökké formálja.

Ha jön egy nagy hullám a tengeren, akkor két dolgot tehetünk. Megpróbálhatunk az árral szemben úszni, vagy elővehetjük a – digitális – szörfdeszkát és meglovagolhatjuk a hullámot.

A technológiai fejlődés a 21. században egyre gyorsuló ütemben változtatja meg a mindennapi életünket. Olyannyira, hogy az amerikai cégvezetők 78%-a komolyan aggódik a digitalizáció hatásai miatt. Sok vállalkozás hajlamos elbagatellizálni a digitális innováció hatásait és elhanyagolni a fejlesztéseket.

A Harvard Business Review szerint ez a probléma nem csak a rosszul menedzselt vállalatok számára jelent kockázatot. Gyakran nagyon jól vezetett cégek teremtenek akaratukon kívül az innováció számára ellenséges környezetet, hiszen az üzleti egységeknek a rövid távú eredmények a fontosak, míg a fejlesztések sikerei jellemzően közép és hosszútávon mutatkoznak meg.

A haladó szellemű vállalatok felismerték, hogy a gyorsuló technológiai környezetben szükség van olyan munkatársakra, akik folyamatosan tartják a lépést a digitalizációval és ezt a tudásukat a vállalat növekedése és fennmaradása érdekében alkalmazzák a gyakorlatban.

Mit kell tudnia egy digitális innovációs menedzsernek?

A digitális innovációs menedzserek olyan munkatársak, akik az új digitális termékek, szolgáltatások, folyamatok fejlesztésére és az innovatív, technológiailag fejlett környezet fenntartására, létrehozására koncentrálnak.

Ezt a pozíciót ritkán hívják ezen a néven, a pozícióban dolgozó alkalmazottakat gyakran hívják fejlesztési tanácsadónak, termékfejlesztési menedzsernek vagy egyéb kapcsolódó néven, a munkakör nagyrészt ugyanúgy van meghatározva. A gazdasági szervezetek elvárják ezektől a szakemberektől, hogy vezetői képességeiket kihasználva irányítsák a hozzájuk tartozó innovációs teameket a szervezet növekedését és sikerét elősegítve.

Egy kutatás szerint a gazdasági szervezetekben egyre nagyobb az igényt az innovatív menedzserekre. A kutatás szerint az innováció menedzselése komoly vezetői és szervezői képességeket igényel, ezek pedig tanulhatóak. Persze már évtizedek óta tudjuk, hogy az innováció menedzsment tanulható. Manapság egyre több üzleti képzésben van innováció menedzsment kurzus és sok egyetem külön diplomát is kínál ebben a témában.

Az innovációs menedzser egyik legfontosabb képessége az elméleti tudáson felül, hogy képes felépíteni valamit a semmiből.

innovativ-otletek

Az innovációs menedzser képes olyan környezet kiépítésére a dolgozók számára, amelyben azok a legjobbat tudják magukból kihozni.

Tudásában kevésbé az adott iparág ismerete, mint inkább a stratégiai és a kritikus gondolkodás, a folyamatos újdonságok keresése, nyitott személyiség és a projekt menedzsment készségek számítanak. Képes az egyének támogatására, ösztönzésére és a kreatív énjük felébresztésére. Új dolgok kifejlesztésére, tesztelésére ösztönzi a többieket és folyamatosan új ötleteket talál ki.

Fontos, hogy képes legyen a szervezet kockázatvállalási hajlandóságára tekintettel olyan megoldásokra, amelyek növelik a szervezet versenyképességét.

A digitális innovációs menedzser kreatív gondolkodó és előrelátó. Meglátja a lehetőségeket és az üzleti potenciált. Elképzeléseit képes az ötlettől egészen a megvalósításig elképzelni, majd prezentálni a csapat többi tagjának és a szervezet fő döntéshozóinak.

Mit várnak el a munkáltatók, mik a feladatai egy Digitális Innovációs Menedzsernek?

A munkakör nagyban függ az adott szervezet tevékenységétől, de általánosságban a munkaköri leírások alapján egy innovációs menedzsernek az alábbiak a feladatai a jelenlegi amerikai álláshirdetések alapján:

  1. A technológiák és innovatív megoldások figyelése és ezek lehetséges felhasználása a cég céljainak elősegítése érdekében; az újdonságok bemutatása és – szükség esetén – bevezetése a szervezeten belül.
  2. Coaching és szakmai útmutatások készítése a nyitottság és az innovatív hozzáállás fejlesztésére a szervezetben dolgozó egyének számára.
  3. A digitális stratégia elkészítésében való segédkezés és a stratégia végrehajtása a szervezet egészében.
  4. A technológiai/informatikai projektek felülvizsgálata a teljes termék életciklus során a sikerességi mutatók figyelembe vételével.
  5. Külső technológiai partnerek menedzselése – beszállítók és alvállalkozókkal való kapcsolattartás.
  6. Olyan innovációk bevezetése, amelyek az üzleti célokkal összhangban állnak.
  7. Az ügyfelekkel kapcsolatos projektekhez kapcsolódó technológiai kérdések kezelése.
  8. Új üzleti lehetőségek felderítése.
  9. Javaslatok kidolgozása a hatékonyabb digitális folyamatok fejlesztésére.
  10. Olyan technológiai újdonságok meghatározása, amelyek a bevételt, az árrést és a profitot növelik.
  11. A vállalat növekedési céljait elősegítő technológiai újítások felfedezése és javaslatok, cselekvési tervek kidolgozása ezek felhasználására.
  12. Az emberek segítése abban, hogy ki tudják használni kreativitásukat.
  13. Erős kapcsolatok kiépítése a technológiai beszállítókkal.
  14. Zárt “játszóterek” biztosítása az olyan ötletek számára, amelyek jelenleg nem illeszkednek egyik üzleti törekvésbe sem, azonban ígéretesek.

innovation

A Digitális Innovációs Menedzser új digitális piaci stratégiákat keres és innovatív megoldások bevezetésével elősegíti a szervezet fejlődését,
ami növeli a cég stabilitását és a bevételét egy olyan gazdasági környezetben, amelyben a siker egyik kulcsa a változásokra történő minél gyorsabb reagálás. A Digitális Innovációs Menedzser feladata ezen változások észrevétele és felhasználása a szervezet fennmaradásának és növekedésének érdekében.

Ez a munkakör sok kutatást, nyitott gondolkodást, vezetői képességeket és naprakész marketing ismereteket igényel.


Tetszett a bejegyzés? Csatlakozz a Digitális Innovációhoz a Facebookon!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatos kihívásokat és állandóan új ötletei vannak. Szabadidejében kutyázik, edzeni van vagy a barátnőjével túrázik.