Hogyan veszítsd el a hitelességed gyorsan?

A múlt héten támadt egy nagyon jó ötletem, ezért írtam egy másik blog szerkesztőjének. Azóta az oldalára kikerült már két új bejegyzés is, azonban én még mindig nem kaptam választ.

Persze, nem vagyok neki elég nagy lehetőség, de vajon mit üzen ez nekem egy másik emberről? Azt, hogy ennyire lenéző a hozzáállása? Azt, hogy nem elég nyitott a gondolkodása, mert eszébe sem jut, hogy aki most nem sikeres, az akár 1 hét múlva már azzá válhat? Azt jelenti, hogy bunkó ember és nem lát bennem pénzt? Nincs benne annyi bátorság, hogy kellemetlenül érezze magát, mert nem fogunk tudni együttműködni?

Teljesen mindegy. Alapvető illemszabály kulturált, tanult emberként, hogy a hasonlóan kulturált üzenetekre válaszolni kell. Akkor is, ha nincs jövője a beszélgetésnek. Akkor is, ha lekoptatás a válasz.

Egy biztos módja annak, hogy elveszítsd a gyümölcsöző kapcsolatokat…

Íme, itt a biztos módszer arra, hogy elveszíts barátokat, ügyfeleket, partnereket, lehetőségeket és esélyeket:

NEM VÁLASZOLSZ A BEJÖVŐ ÜZENETEKRE!

Igen, így van. “Ennyi az egész”. Finoman fogalmazva a lehető legnagyobb sértés és udvariatlanság, ha nem válaszolsz egy kapott üzenetre.

A kapcsolatépítés az egyik, ha nem a legfontosabb dolog egy vállalkozás életében. A kapcsolatok építése, kapcsolati háló(k) folyamatos javítása, fejlesztése és fenntartása. Mégis komoly szakemberek, vállalkozások és hiteles emberek is gyakran követnek el egy alapvető hibát, amivel lehetőségeket veszítenek el. Számomra érthetetlen, hogyan lehet ilyen otromba módon elszúrni kapcsolatokat, hitelességet és főleg aláásni a bizalmat. Érthetetlen, de nagyon gyakran megtörténik.

Saját tapasztalatból mondom, hogy sokszor a kifogástalan tartalmú és helyesírású levelekre sem kapok választ.

Vállalkozások esetében súlyos ügyfélélmény veszteséget és ezáltal profitveszteséget jelent, magánszemélyek esetén pedig rombolja a hitelességet. Mindkettő ugyanoda vezet. Az ember elveszít egy lehetőséget.

Milyen lehetőséget? Bármilyet. Akármilyet. Mert soha nem tudhatod. Ugyanis minden kapcsolat egy befektetés. Ráadásul az egyik legolcsóbb befektetés. Pusztán szavakba kerül. Valamilyen számomra rejtélyes okból azonban sokan vannak, akiket ez hidegen hagy. Ha valakivel kommunikálsz és nyitottan állsz hozzá, az már önmagában egy pozitív első benyomást kelt a másik félben.

Ha most úgy érzed, hogy ez a hiba rád nem jellemző, akkor lapozd vissza az elmúlt hét üzeneteit. A személyes email fiókodat (az összeset), a munkahelyi email címeket (az összeset), a Facebook postaládákat, az SMS archívumot és minden létező platformot, ahol üzenetet kaphattál.

Óó, most biztosan felsóhajtottál. Hiszen ez veled soha nem történik meg, te mindig, mindenkinek válaszolsz. Kivéve akinek nem. De neki azért nem, mert… …. ….

Bármi is gondolsz a kipontozott részre, bármi legyen is a kifogásod, az csak egy kifogás. Válaszolj. Most rögtön. Kezd azzal, hogy bocsánatot kérsz, mert eddig nem válaszoltál.

Mikor kell válaszolni egy üzenetre és mikor ne válaszolj?

Idegen nyelvű levélre is válaszolni kell. Helyesírástól hemzsegő levélre is válaszolni kell. Olyan levélre is válaszolni kell, amiben egyszerűen elutasítasz valamit. ( Bár az igazi üzletember semmire nem mond nemet, csak változtat a feltételeken.)

Az egyetlen levél, amire nem kell válaszolni az a levél, ami személyeskedő vagy spam és nyilvánvaló provokáció.

Miért nem válaszolsz az üzenetekre?

Sokszor hallom azt, hogy nincs idő ennyi üzenetre válaszolni. Ha nincs időd válaszolni a kapott üzenetekre, akkor elég fontos ember vagy ahhoz, hogy fizess valakinek, aki majd válaszol helyetted. Még mindig jobb a titkárnőd válaszlevelét olvasni, mintha nem válaszolnál.

Szakmai hitelesség az interneten

Az internet felgyorsította a kommunikációt. De nem pusztán felgyorsította, hanem meg is változtatta. Régen általánosabb volt, hogy az ember sokkal nehezebben kapott választ az üzeneteire. Kézzel levelet írni sokkal több időbe kerül. Aztán jött az internet és a közösségi média. Hiába vagyunk a 21. században, még mindig hitelesebb szakembernek tartjuk azt, akit ismerünk. A 21. század közszereplői mindössze egyetlen kattintásnyira vannak tőlünk és sokan szívesen kommunikálnak a közösségi médiában a rajongókkal. De így van ez a haladó vállalkozókkal is.

Amikor valakinek nem válaszolsz az üzenetére, akkor elveszíted a bizalmát és csorbát szenved a hitelességed. Hiszen mit érez ebből a levél írója? Azt, hogy te olyan nagynak és megközelíthetetlennek érzed magad, hogy nem érhet fel hozzád akárki. Vagy azt, hogy maradi vagy és nem olvasod az email üzeneteidet legalább 2-3 naponta.

A közösségi média világában még azzal sem lehet takarózni, hogy “nem kaptam meg, fenn akadt valamilyen szűrőn”. Azzal sem, hogy “ritkán nézem a postafiókomat”. Ha írsz egy üzenetet a Facebookon, akkor biztosan megkapja a címzett és úgyis látod, hogy van olvasatlan leveled vagy nincs. Ő pedig látja, hogy online vagy. Ha van profilod a közösségi oldalon az azt jelenti, hogy rendszeresen visszajársz. Emiatt sokkal gyorsabb válaszadást várnak el, mint egy email esetén.

Mennyi idő alatt kell válaszolni egy emailre?

Nem arról van szó, hogy azonnal kell válaszolni mindenre, de 2 munkanapon belül válaszolni korrekt.

Felmérések szerint az emberek nagy része a 24 órán belüli válaszadást tartja elfogadhatónak és 41%-a várja el, hogy üzenetére 6 órán belül válasz érkezzen. A vállalkozások mindössze 36%-a válaszol 6 órán belül és 14%-a soha nem válaszol a kapott üzenetekre.

A magánszférát rosszabb arányok jellemzik. Kutatások szerint az emberek az összes általuk küldött levél 51%-ra soha nem kapnak választ. Különösen igaz ez a félig magán, félig üzleti email címekre. Ezek azok az email címek, amelyek egy-egy adott céget képviselő személyekhez tartoznak. Ha egy ilyen címed van és nem válaszolsz az üzeneteidre, akkor mit üzensz ezzel magadról? Azt, hogy nem tartod méltónak a másik felet a válaszadásra.

Mi a tanulság? Válaszolj az üzenetekre!

Minden ember egy újabb lehetőség. Ne veszíts el egy lehetőséget sem!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?