T alakú vagy I alakú specialista?

A marketing és főként az önmarketing ereje lehengerlő. Hitesd el mindenkivel, hogy te vagy a legjobb és te leszel a legjobb. Akkor is, ha sokkal olcsóbb, gyorsabb és egyszerűbb megoldások vannak egy problémára, mint amit te kínálsz.

A világ hatalmas, nincs sem időnk, sem energiánk mindig a legtökéletesebb megoldásra vadászni. Felállítunk célokat, követelményeket és aki egyezik a listánkkal, azt választjuk.

Ez az alapgondolata az egésznek. Ebből aztán elképesztő sikerek és  elképesztő csalódások születnek.

Specializáció és önmarketing

Jelenleg a csapból is a specializálódás folyik. Ahogyan mélyülnek az ismereteink a munkafolyamatok egyre nehezebbé és bonyolultabbá válnak, amely természetesen hozza magával a specializálódást. Amikor egy specialistáról van szó, akkor általában egy nagy tudású, az adott témát teljes mélységében ismerő szakemberre gondolunk. De nem biztos, hogy ez az egyetlen és járható út.

A múlt héten kerestem valamit az interneten, miközben egy weboldalra tévedtem. A weboldal keresőoptimalizálással foglalkozott. Azon belül helyi keresőoptimalizálással, vagy másnéven lokális keresőoptimalizálással. Először felbéredt bennem a kíváncsiság. Ó, valami újdonság a szakmában! Reméltem, hogy új tudást fogok elsajátítani, amivel bővíthetem az eddigieket. Csalódnom kellett amikor elkezdtem olvasgatni a témában. Egyszerűen a SEO részhalmaza volt. Itt döbbentem rá, hogy legalább 5-10 témában vagyok specialista. 🙂

Olyan ez, mintha valaki csak webáruházak menüjének a fejlesztésével foglalkozna. Csak a menüt lenne hajlandó megcsinálni. S akkor elmondhatom, hogy webshop menü specialista vagyok. Tény, hogy mély tudása van valamiben egy ilyen szakembernek, ezért teljesül a “követelmény”. De nekünk megbízói oldalról megéri-e külön fizetnünk az egy szakembernek minden apró feladatért, ha ár/érték arányban gazdaságosabb megfizetni egyetlen, a teljes munkát (mondjuk helyi SEO helyett teljes SEO-val foglalkozó szakembert) elvállaló és megfelelő tudással rendelkező szakembert?

Építsünk egy luxusszobát vagy építsünk egy házat, ami nem luxus kategória, de átlag feletti?

Rövidtávú célok vagy hosszútávú sikerek?

Ezen múlik, hogy milyen szakemberre van szükségünk, ugyanis az egyetlen dologban mély tudással rendelkező szakemberek mellett léteznek – bár jóval kevesebben – olyanok, akik több, kapcsolódó témában is otthon vannak.

Miért gondolom azt, hogy nem elég, ha valamiben jó egy szakember? Ezt néhány rövid történeten keresztül mutatom meg.

A specializáció specializációja

Szintén a múlt héten olvastam egy posztot egy szakmai csoportban.
Egy férfi a webáruháza menedzselésére keresett szakembert. Nyilvánvalóan kisvállalkozás, ahol kellett valaki, aki összefogja a munkafolyamatokat és képes önállóan elvégezni a webáruházhoz kötődő alapfeladatokat, míg ő a vállalkozás és az üzlet építésével foglalkozik.
Ha nem kell fejleszteni, akkor ezt egyetlen ember is el tudja látni, ameddig a webáruház mérete nem ér el egy bizonyos szintet.
A következő reakciók érkeztek a posztjára – sajnos szó szerint nem emlékszem már, de nem is lényeges:

Milyen szakembert és konkrétan milyen munkára? Marketingest? SEOst? beszerzőt? Salest? Fejlesztőt? Designert?

Meglepődtem ezen, hiszen egy kisvállalkozóról volt szó. Vajon ennyire nincs több területhez értő szakember a piacon?

Lássunk egy fiktív, de általános bejegyzést, jellemző hozzászólásokkal. Tegyük fel, hogy marketing szakembert keresek egy 10 fős céghez. Jellemző hozzászólások:

“Marketingen belül? Landing page optimalizálót? Adwords kampánymenedzsert? Hírlevél készítőt? Szövegírót? De milyen termékeket árulsz?  Mert másik szakember kell kék színű köntös termékekhez és másik szakember vaskarika termékszövegek írásához.”

“Fotós nem kell? Ki fogja a termékeidet szemet gyönyörködtető képekkel feltölteni? Vaskarika fotós vagyok. Ha csak rózsaszín vaskarikát árulsz, akkor a Sanyit ajánlom, ő rózsaszín vaskarika fotókra specializálódott. “

” Közösségi média menedzsert? Facebook Page manager? Instagram specialista? Szálláshelyes instagram fiókkezelő esetleg?”

Remélem, hogy nem kell tovább ragoznom. Önmagában a specializáció egy elkerülhetetlen és hasznos dolog, hiszen kiszervezett marketingtevékenységeket végző vállalkozásként az a legjobb, ha minden egyes részterület egyetlen munkavállalóhoz tartozik.

Ha azonban nagyobbak a terveink és nincs feneketlen pénztárcánk, akkor az elején érdemes olyan szakembert keresni, aki biztosan többet kér, mint egy átlagos szakember, de ár/érték arányban kevesebbet, mint 2-3 szakember, akik egyetlen területhez értenek.

Ha pedig szakemberek vagyunk és marketing stratégia készítésre specializálódott vállalkozásunk van és bölcs vagy mágus archetípust képviselünk, akihez elsősorban tudásért fordulnak és másodsorban a végrehajtásért, akkor érdemes a specializációt helyén kezelni.

Milyen egy jó szakember?

Képzeld el, hogy kihívom a vízszerelőt – Sanyit – a jövőhéten, mert szeretnék egy új kerti csapot és a konyhában sem ártana egy kis karbantartás. A vízszerelő pedig megkérdezi, hogy adhatja-e a Pistát, mert ő csak konyhai vízszereléssel foglalkozik, a Pista meg csak kerti csapokkal, ezért mindketten jönnének. Természetesen két munkadíjért. Hiszen olyan hatalmas tudásbeli különbség van a konyhai és a kerti vízrendszerek között, hogy egyetlen ember képtelen lenne mindkét feladatot elvégezni.

Szerintem ( egy utópisztikus világban) a vízszerelő mester kívülről fújja a víz fizikai és kémiai tulajdonságait. Ismeri a legmodernebb vízvezeték technológiákat, az árakat, a beszerzési lehetőségeket. Sokat tud a vízről, a római birodalom vízvezetékrendszeréről, az anyagokról, amelyekkel dolgozik. Eleget a kútfúrásról, a vízminőségről és még ki tudja, hogy mennyi kapcsolódó dologról. Mindemellett viszont a fő szakterülete egyetlen dolog, a vízvezeték szerelés. Ő a mester. Nem Pista és Sanyi, akik valaha megtanulták az adott témát és azóta “ülnek rajta”. Ők szerelők.

Teljesen mindegy, hogy hány éve dolgoznak a szakmában. Vera néni 26 éve pecsétel egy ablaktalan irodában a hivatal alagsorában. Milliméter pontosan tudja odabiggyeszteni azt a pecsétet mindenhová, csukott szemmel, triplaszaltó közben. Ettől még nem lesz szakember.

Pista és Sanyi hígítják a szakmát. Rontják a szakemberek megítélését és közvetetten, de a gazdasági fejlődést is visszavetik. Ugyanis ha külön-külön képeznék magukat és úgy dolgoznának, akkor mindketten, egyedül is színvonalas szolgáltatást tudnának nyújtani, ami végső soron mindenkinek jobb lenne. De nekik csak a pénz a fontos, mert gyorsan meg akarnak gazdagodni, lehetőleg minél kevesebb munkával. Mindenki ismer ilyen “szakembereket”, függetlenül attól, hogy munkaruhában vagy ingben dolgoznak és ez végeredményben senkinek sem jó.

A valódi specialista

A szakember egy vagy két területen mély és sok, a speciális tudásához kapcsolódó témában piacképes szintű ismeretekkel rendelkezik és folyamatosan új és új tudással bővíti az ismereteit.

A szakember általában a mágus vagy a bölcs archetípust testesíti meg. Állandóan képzi magát és képes hozzákapcsolni a kötődő területeket a munkájához. Nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is, ezáltal egyre több, jobb és bonyolultabb feladatokat képes végrehajtani. A specialista tudása “T” vagy “TT”, “TTT” alakú, ahol a T betű lenyúló ága a mélyebb tudást jelképezi egy területen

A helyi, lokális keresőoptimalizálás tipikus esete annak, hogyan rendelkezzünk “I” alakú tudással. A lokális SEO maximum a “T” függőleges ágának egy mélyebb szakaszán helyezkedhet el egy valódi szakember tudásában. Milyen szakember az, aki hosszú évek alatt a fő tudásának egy olyan részterületet tart, amelynek az elméleti és gyakorlati elsajátítása is maximum két hetet vesz igénybe? S ez nem egyedül ebben az iparágban van jelen.

Szakembereknek: A kiemelkedő tudás érték.

Nem tudom, hogy mennyire érezhető a különbség, ha azt mondom, hogy valaki Google Ads kampánymenedzser vagy éppen azt mondom, hogy a Google termékpalettájára specializálódott online marketing szakember?

Az előbbihez 1-2 hónap az elmélet. Kényelmesen. A gyakorlat is maximum 2 év, az utóbbi meg egy élet tanulása is lehet.

Remélem érezhető, hogy nem a Google Ads kampánymenedzsereket akarom ezzel bántani. Biztosan tud bármelyikük olyat kérdezni, amire nem tudom a választ (pedig évek óta nyúzom szegény Ads rendszert) és lehet, hogy mikor ezt olvasod, én pont egy ilyen munkakört töltök be.

A lényeg, hogy ha ki akarsz emelkedni és valóban érdekel a szakmád, akkor folyamatosan tanulnod kell míg élsz és nem szűkítened kell a tudást és elmélyülni egyetlen dologban, hanem szélesíteni kapcsolódó területeken.

Tedd magasabbra a mércét saját magaddal szemben! Sajátítsd el a területedhez tartozó, kiegészítő területeket és használd fel ezt a tudást a munkád során.

Megbízóknak: Ne hagyd, hogy átverjenek!

Azt javaslom mindenkinek, hogy a “T” alakú szakembereket keressék minden szakterületen, mert őket biztosan érdekli a munkájuk. Lehet, hogy X területen nem specialista, de mivel tudja miről van szó, ezért hozzá tudja kapcsolni a többi tudásához és sokkal hamarabb fogja elsajátítani az új ismereket, mint egy olyan ember, aki csak egy dologhoz ért.

A vízvezeték szerelés és a marketing példák tetszőleges példákkal helyettesíthetők.

Ne te legyél az, aki súlyos összegeket veszít a középszerű “specialisták” munkáján! Ne hidd el, hogy egy egyszerű feladatot is részfeladatokra kell bontani és rögtön 2-3 emberre van szükséged a munka elvégzéséhez. Ez teljes mértékben a céljaidtól és az eléréséhez szükséges tudás mélységétől függ.

Keresd a valódi szakembereket, akik mély tudással és széles látásmóddal rendelkeznek. Akinek valódi tudása van, azoknak kapcsolatai is vannak. Engem elég sokszor keresnek fel különböző weboldal vagy mobilalkalmazás fejlesztéssel. Nem foglalkozom ezzel, de mivel kapcsolódó terület, ezért fél tucatnyi megbízható embert tudok ajánlani a munkára.

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?