keresooptimalizalas-alapok-kezdoknek

Keresőoptimalizálás kezdőknek | Mi a keresőoptimalizálás?

A keresőoptimalizálás kezdőknek című bejegyzésben röviden bemutatom a keresőoptimalizálás alapjait és adok néhány gyakorlati tippet, amit azonnal használhatsz a weboldaladon.

Mi a keresőoptimalizálás?

Minél jobb helyen vagy a keresőben a találati listán, annál több látogató fog az oldaladra érkezni. Ahhoz, hogy a webes keresők találati listáján előnyös helyezésed legyen fizetett hirdetések nélkül, foglalkoznod kell a keresőoptimalizálással.  A keresőoptimalizálás a weboldal keresőkben történő megjelenésének javítását jelenti nem fizetett módszerekkel.

A keresőoptimalizálás logikusan felépített lépésekből áll, amelyek különböző technikákat és módszereket foglalnak magukban. Ezek a keresőoptimalizálási módszerek a kulcsszavak kiválasztásától a HTML kód szerkesztésén át a weboldalunk betöltési sebességének javításáig rengeteg tényezőt ölelnek fel.

Az ezredforduló után, ha a Google keresőben első helyen akartál szerepelni, akkor – kis túlzással – elegendő volt arra figyelni, hogy a megfelelő kulcsszavak kerüljenek bele az oldal szövegébe és elegendő mennyiségű link mutasson a weboldaladra. Ha autókkal foglalkozó weboldalad volt, akkor szerepelnie kellett az autó kulcsszónak a honlapon, majd egy csomó linktárba kellett regisztrálnod. Azonban ez már megváltozott. Az internet bővülésével, a mobileszközök terjedésével és a keresőalgoritmusok fejlődésével a rangsorolási tényezők is bővültek. A SEO technikák jóval összetettebbek, mint régebben. Emiatt többen is kérdezték már, hogy érdemes-e keresőoptimalizálással foglalkozni és megbízni egy szakértőt vele?

Amikor keresőoptimalizálásról beszélünk, akkor a legtöbb embernek a linképítés és a kulcsszavak ugranak be. Ezeket a kifejezéseket viszonylag sok weboldal tulajdonosa hallotta már. Ez azonban csak a jéghegy csúcsa.  Vannak ennél sokkal fontosabb tényezők, amelyek nélkül minden más keresőoptimalizálással kapcsolatos technika értelmetlen.

Ilyen tényező például a megfelelő, releváns tartalom és a felhasználóbarát felépítés. A Google célja a felhasználóknak tartalmat biztosítani. Olyan weboldalakat akar előre sorolni, amelyek érdekesek az emberek számára. Ha a weboldalad elrendezése rossz vagy a weboldalon nem az szerepel, amit keresnek, akkor a látogatók elpártolnak. Ha ezekkel nincs gond, akkor már “csak szólni kell” a keresőrobotoknak, hogy a weboldal létezik és hasznos tartalmak szerepelnek rajta. Ez az indexelhetőség és feltérképezhetőség.

Mielőtt leírnám azokat a gyakorlati keresőoptimalizálási alapokat, amelyek egyszerűen és viszonylag könnyedén végrehajthatóak kezdőként, térjünk ki az indexelhetőségre.

Indexelhetőség és feltérképezhetőség

A keresőket értesíteni kell arról, hogy a weboldal létezik. Ezt maguktól is megteszik, ha van rá mutató link, de jobb biztosra menni és a Google Search Console szolgáltatásban regisztrálni a weboldalad.

Kapcsolódó link: Tartalom beküldése a Google-nak 

Amikor a keresőrobot belép a weboldaladra, akkor a linkeke segítségével megy rajta végig. Ha a weboldal struktúrája hibás, akkor a keresők elakadnak a feltérképezés során. Ekkor hiába érhetnél el jó helyezést a találati listán, a keresőrobotok nem látják a nagyszerűen elkészített tartalmaidat.

Feltérképezési és indexelési hibák javítása

  • Legyen megfelelő a weboldal struktúrája. A weboldaladon minden oldal elérhető legyen linkeken keresztül. Ebben a belső linkek is segítenek. Kapcsold össze a weboldalad minden részét. Ez egyszerre növeli a felhasználói élményt (a látogatók könnyebben megtalálják az egymáshoz kapcsolódó tartalmakat ) és a keresők is megtalálnak minden tartalmat az oldalon.
  • Ajánlatos az AJAX és a Javascript technológiákkal óvatosan bánni, hiszen az ezek mögé rejtett tartalmakat a keresők nem érik el.
  • Készíts webhelytérképet. Könnyebben és gyorsabban indexelhető és feltérképezhető lesz a weboldalad, ha beküldöd a webhely URL címét vagy egy webhelytérképet a Google számára.
  • Duplikált tartalmak. Ne másolj szöveget az internetről, ne legyen a weboldaladon ugyanaz a szöveg többször és azt se hagyd, hogy valaki egy az egyben másoljon téged. A helyezésedet negatívan befolyásolják a duplikált tartalmak, hiszen a keresőknek az az érdeke, hogy új információkhoz juttassa a felhasználókat.
  • Weboldal sebesség. A keresők számára fontos a weboldal betöltési sebessége, hiszen a felhasználók nem akarnak olyan oldalakat látni a találati listán, amelyek lassan töltődnek be.

Ha mindent megtettél, akkor is előfordul, hogy a Google nem indexeli az összes oldalt a weboldaladon. Ez egy természetes dolog, nem minden oldalt fog a kereső indexelni. Ha a céljaid (látogatószám növelése, eladások, forgalom…) szempontjából fontos oldalakat nem indexel a kereső, akkor érdemes mélyebben utánajárni az oknak, egyeztetni egy SEO szakértővel.

Ha a feltérképezéssel nincs gond, akkor ideje foglalkozni a tartalommal.

Mi a helyzet a weboldallal és annak tartalmával? Hogyan kell keresőoptimalizálni a weboldal tartalmakat?

tartalommarketing és keresőoptimalizálás

Tartalommarketing és keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás kezdőknek azért nehéz, mert több területet kell ismerni hozzá. Egyszerre kell informatikai, marketing, keresőoptimalizálás és üzleti látásmóddal rendelkezni. Ezenkívül a tökéletes helyesírás alapkövetelmény. Ahhoz, hogy a keresőoptimalizálás hatékony legyen, ezekkel a képességekkel egyszerre kell rendelkezni.

A keresőoptimalizálás – nem véletlenül – szorosan kapcsolódik a megfelelő felhasználói élményhez és a tartalommarketinghez. A weboldal helyezése annál jobb lesz, minél könnyebb az oldalon a felhasználók navigációja, minél hasznosabb és relevánsabb tartalmakat találnak az oldalon és ezek a tartalmak minél érthetőbbek a látogatók számára. Ez persze így egyértelműen hangzik, de a megvalósítása nem olyan egyszerű.

Fontos, hogy a weboldalon folyamatosan legyenek új tartalmak. Enélkül a keresőoptimalizálás kegyetlenül nehéz lesz és az új tartalmakat biztosító, ugyanúgy keresőoptimalizáló konkurencia előnybe kerül. Ezek a tartalmak legyenek érdekesek és vonzzák a látogatókat. A különböző témák legyenek különböző oldalakon, a témákon belül a bekezdések címei kapcsolódjanak a bekezdéshez. A bekezdések legyenek érdekesek a látogatók számára. Írjunk helyesen, fogalmazzunk szépen és érthetően.

Keresőoptimalizálás nincs tartalommarketing nélkül. A tartalom pedig kevesebbet ér keresőoptimalizálás nélkül (mert nem fogják megtalálni).

Most nézzünk néhány gyakorlati keresőoptimalizálás technikát kezdőknek!

Keresőoptimalizálás kezdőknek – Gyakorlati tippek

Amikor a SEO területen kezdő ismerőseim megkérdezik, hogy hol kezdjék el saját maguknak a blogjuk vagy céges weboldaluk optimalizálását, akkor én mindig a tartalmak optimalizálását ajánlom, azaz ne a linképítés és az egyéb megosztások legyenek a legfontosabbak, hanem az, hogy a weboldal tartalmát hasznosnak tartsák a látogatók és megértsék a keresőrobotok.

Nézzük, hogy melyek a legfontosabb, alapvető SEO technikák, amiket minden kezdőnek ismernie kell.

A megfelelő kulcsszó vagy kifejezés kiválasztása

Amikor megírsz egy cikket vagy blogbejegyzést, akkor van egy téma, amiről írsz. A témában vannak olyan szavak vagy kifejezések, amelyek gyakran szerepelnek. Ilyenek a “testépítés” téma “edzés, táplálkozás, bicepsz” stb. szavai. Ha testépítéssel foglalkozó weboldalad van, akkor írhatsz egy cikket a “bicepsz edzés titkai” témában. Itt a kulcsszó a “bicepsz” szó lesz, esetleg a “bicepsz edzés”. Ezekre a kulcsszavakra kell alapoznod a bejegyzést vagy weboldalt. A keresőoptimalizálás kezdőknek szóló módszerei főként azok a módszerek, amelyek segítenek a keresőnek megmutatni, hogy miről szól a blog/weboldal.

Az URL cím szerepe a keresőoptimalizálásban

Az URL cím tartalma fontos rangsorolási szempontot jelentenek. Használjunk statikus URL címeket és csak a legfontosabb, nélkülözhetetlen szavakat használjuk a címben, amelyek jelentéssel bírnak mind a látogatók, mind a keresőrobotok számára. Az URL-ben szerepeljon a kulcsszó ékezetek nélkül!

Milyen a jó URL cím?
Ilyen egy egyszerű URL cím.

Esetleg érdemes használni a kattintásvadász címsorok néhány kifejezését: Így, hogyan, a legjobb, 2017 stb.

hogyan-tanulhatok-otthonrol-talalati-lista

Kifelé mutató linkek

Használj kifelé mutató linkeket a weboldaladról más oldalakra. Arra figyelj, hogy megbízható oldalakra linkelj és a weboldal kapcsolódjon a cikkedhez, amelyen a tartalmat elhelyezted. Lehetőleg ismert, sok látogatóval rendelkező weboldal legyen a témában. Azért arra figyelj, hogy ne a konkurenciára linkelj. 😉

Lehetőleg ne vidd túlzásba a linkeket, mert akkor könnyen kaphatsz büntetést. 1-2 kifelé mutató link elegendő oldalanként.

Belső linkek

Ha a kulcsszavad a keresőoptimalizálás és van egy bejegyzés, ami a blog keresőoptimalizálás témában íródott, akkor helyezz el egy belső linket a bejegyzésedben, ami átirányít arra a témára. Minden weboldalon szerepeljen legalább 1 darab belső link. Ez segít a keresőrobotoknak a weboldalad tartalmainak megfelelő összekötésében és optimalizálásában.

Ha már témánál vagyunk: Itt egy részletes blog keresőoptimalizálás útmutató, amely lépésről lépésre végigvezet egy blogbejegyzés optimalizálásán.

A weboldal címe

A legfontosabb tartalmi tényező a jó címsor. Ez mindennek az alapja. A weboldal címe a HTML <title></title> tagek között található. Ideális hossza 65 karakter asztali megjelenítésre, 78 karakter mobilra. A többit a Google levágja megjelenítéskor. A címsorban a kulcsszó legyen a lehető legközelebb a cím elejéhez.

Igényes tartalmak, képek és szövegek

Az igényes tartalmak egy gyűjtőfogalom és tudom, most eszedbe jut, hogy “de az igényes tartalom mindenkinek mást jelent!”. Így van, de azért vannak itt is alapszabályok. Fontos, hogy a téma kapcsolódjon a weboldaladhoz. Ha autókról írsz, de érdekel a kertészkedés, akkor az két külön weboldalt jelent, egymástól eltérő témákkal. Ne keverd össze a kettőt!

Az a közvélekedés, hogy az emberek nem szeretnek hosszú tartalmakat olvasni az interneten. Ez azonban a jó minőségű tartalomra nem igaz. A szakmai tartalmakat keresők bármilyen hosszú bejegyzést el fognak olvasni – maximum a regény méretűeket több részletben – és szívesen teszik.

Ha egy tartalom fontos, akkor tegyél bele több időt! Az oldalad így megbízhatóbbnak fog tűnni a keresők szemében, te pedig kompetensnek az adott területen.

Használj a szövegek mellé képeket, diagramokat, beágyazott videókat! Ezek a vizuális elemek növelik az oldalon eltöltött időt, ami keresőoptimalizálás szempontjából fontos mérőszám.

A képek nevében érdemes kulcsszavakat elhelyezni, de csak akkor, ha a kép valóban a témába vág! A képeknél mindig töltsd ki a title és alt attribútumokat, amelyekben szerepljen a kulcsszó.

Használj kapcsolódó kifejezéseket és szinonimákat

Ha már van egy jó kulcsszavad, amelyről az oldal szól, akkor írd bele a tartalomba a kapcsolódó kifejezéseket. A bicikli és a kerékpár, a gépjármű és az autó stb.

Emellett használd a kapcsolódó kifejezéseket. Ha a kulcsszavad a notebook, akkor az olcsó notebook, a gamer notebook vagy az eladó notebook kifejezések is legyen részei a tartalomnak (amennyiben illeszkedik a weboldalad profiljához! ). Ha pedig a gamer notebook a weboldal témája, akkor irányíts egy belső linket az olcsó notebook témájú weboldaladra.

HTML header és a keresőoptimalizálás kapcsolataheading-címsorok a keresőoptimalizálásban

Fontos a cikk címében jelenlévő kulcsszót vagy keresési kifejezést a H1 címkébe is beletenni.

Gyakori kérdés, hogy hány H1, H2 stb. címkét szabad használni egy oldalon belül? Ebben felmérések szerint nincs megkötés, azonban általános keresőoptimalizálási tanácsként érdemes itt is ésszerű limitet tartani. A header tageknek az olvashatóságra kell törekedni, nem arra, hogy a kulcsszavainkat kiemeljük, mert könnyen fordítva sülhet el a dolog és túloptimalizálás lehet belőle.

Tipp: H1 után H2 következzen a tagolás szerint H2 címsoron belül már lehet H3, de H1 attribútumból ne szerepeljen egynél több!

Tipp2: CSS kóddal tehetjük nagyobbá a H2 címkét a H1-nél, ez nem befolyásolja a rangsorolást. Csak éppen semmi értelme bonyolítani az életünket. 🙂

Közösségi oldalak hatása a találati listára

A közösségi oldalakon történő megosztásoknak és a “lájkoknak” közvetett hatása van a helyezésedre, hiszen amit sokan megosztanak, azt többen is látogatják, ráadásul a látogatókat érdekelni fogja a tartalom, hiszen releváns oldalakról érkeznek. Használd ki a közösségi oldalakat és mindig oszd meg a bejegyzéseidet!

Hogyan tovább?

Már van rálátásod a keresőoptimalizálás alapjaira. Alkalmaztad a keresőoptimalizálás kezdőknek szóló cikkem tanácsait.

Eltelt néhány hét és láthatóan közelebb kerültél az első helyhez a kiválasztott kulcsszóra. Vagy lehet, hogy távol vagy a keresőben, de már legalább “felkerültél a térképre”.

Hogyan tovább? Én azt ajánlom, hogy a hosszútávú és folyamatos siker érdekében vedd igénybe SEO szakértő segítségét.

Milyen egy jó SEO szakértő?

Ne higyj azoknak, akik garanciát vállalnak a jó helyezésre! Előfordul, hogy akár munka közben a Google változtat az algoritmusán, de ezer más dolog is történhet. Egy jó szakember olyan dologra nem vállalhat garanciát, ami nem csak a saját munkáján múlik. Abban azonban biztos lehetsz, hogy egy jó szakember előrébb juttat a keresőben.

Keress olyan szakembert, aki a keresőoptimalizálást a marketing tartalomstratégiával összekapcsolva értelmezi.

Fontos tudnod, hogy a sikeres keresőoptimalizálás függ a szaktudástól, az időtől és természetesen a ráfordítható anyagiaktól. Egy jó keresőoptimalizálás szakértő erről tájékoztatni fog és olyan megoldást választ, ami az adott költségvetésből a lehető legjobb eredményt hozza ki.

Én dolgoztam már olyan alacsony költségvetéssel, ami egyszerűen nem volt elég az első helyezés hosszútávú megtartására az ügyfél által választott kulcsszóra, de a megbízó ragaszkodott a kulcsszóhoz.

Ugyanakkor volt már olyan megbízásom, ahol az erre fordítható költségkeretet sem merítettem ki.

Ez változó és minden esetben egyedi. Ha olyan témában akarsz első helyen lenni, amelyre nagy a konkurencia, akkor több hónapot, évet is igénybe vehet, mire látható eredményeid lesznek.

Jó hírem van! Most, hogy ismered az alapokat, már magabiztosabban tudod kiválasztani a megfelelő SEO szakembert.

Maradtak még kérdéseid a keresőoptimalizálásról? Írj nekem bátran, akár most!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?