mi a digitális innováció

Mi a digitális innováció?

A digitalizáció a digitális technológiák alkalmazása a mindennapi életünkben., mely az utóbbi években gyökeresen megváltoztatta a világot. Számtalan területen látszik a digitális technológiák térhódítása és ennek a folyamatnak még csak az elején állunk. Már most is digitális kommunikálunk, vásárolunk, híreket olvasunk. De ez csak egy kis szelete a tortának, ugyanis az ipar, a kormányzat és a biztonsági szervezetek is folyamatosan digitalizál(ód)nak, a digitális innováció már itt van velünk. Komplett iparágak épültek a digitális technológiákra, amelyek 10 éve még nem is léteztek, ma pedig vezető gazdasági szerepet töltenek be a világgazdaságban. Nem nehéz levonni a következtetést: A digitalizáció minden iparágat megváltoztat.

 

technologiai-valtozasok

Néhány éve még annak örültünk, hogy színes képeket látunk a mobil kijelzőjén, ma pedig küszöbön áll a kiterjesztett valóság elterjedése. Néhány éve több ezer fős termelőüzemekről beszéltünk, ma már az automatizált gyárakról folynak az egyeztetések. Egy ilyen gyorsan változó környezetben nagyon nehéz jó üzleti döntéseket hozni. Ebben a cikkben röviden ismertetem a digitalizáció helyzetét, a piacokra és az üzletre gyakorlat hatását.

 

Mit jelent a digitális innováció?

A digitális innováció brutális sebességgel kavarta fel az üzleti világ képzeletbeli állóvizét. A digitális innovációt három különböző módon lehet értelmezni iparági szinten.

  1. A hagyományos iparágak támogatása digitális technológiák és folyamatok bevezetésével.
  2. Létező üzleti folyamatok teljes digitalizálása
  3. Teljesen újfajta üzleti modellek indítása

Ebből a szempontból nézve a digitális innováció az új technológiák alkalmazása már létező üzleti problémák megoldására és folyamatok hatékonyabbá tételére. Ez a folyamat jelenleg is folyamatosan zajlik, de a könnyebb értelmezéshez szakaszokban érdemes gondolkodni.

Az előző szakaszt a Web 2.0, az okostelefonok és a nagysebességű internethez való tömeges hozzáférés vezérelte.

A következő szakaszt az IoT, big data, 3D nyomtatás, mesterséges intelligencia és gépi tanulás algoritmusok képviselik. Ez nem a jövő, ez már itt van velünk 2017-ben.

Ahhoz, hogy versenyképes maradjon egy szervezet a digitális korban, minden szervezetnek technológiai szervezetté vagy technológiával támogatott szervezetté kell válnia. Ennek a gyakorlati része szervezettől függ. Ennek a felmérésében és meghatározásában egy digitális innovációval foglalkozó szakember tud segíteni.

A vásárlók ma már digitálisan kezdik el a vásárlást. Minden az interneten indul. A vásárlók elérésére digitális tartalmakat kell készíteni, prediktív adatok és analitika segítségével jobban meg kell érteniük, hogy mit akarnak a vásárlók és ezt hogyan lehet a szervezet céljaival összeegyeztetni. Csak ebben az esetben lesz képes az üzletünk bevétel növelésére, költségcsökkentésre és további értékesítési csatornák nyitására.

 

Digitális innováció a gyakorlatban

Nézzük meg, hogy a valóságban milyen alkalmazási területei vannak a digitális technológiáknak.

IoT, Machine to machine (M2M) kommunikáció

A szenzorok filléressé válásával és elterjedésével szinte mindent képesek vagyunk mérni. Szenzorok segítségével képesek gépeink “jelezni”, ha karbantartást igényelnek, ezzel időt spórolunk, hiszen nincs töltünk időt olyan eszközök karbantartásával, amelyek jól működnek. A mechanikai eszközök kopásának monitorozása és ezen adatokból megfelelő lépések megtétele a cégek számára komoly költségcsökkentést tesz lehetővé. A legtöbb olaj- és gázvezeték üzemeltető ma már szenzoros érzékelőket használ az emberi “járőr” ellenőrzések helyett. Ezzel rengeteg időt és pénzt takarítanak meg. De jó példa még a precíziós gazdálkodás, ahol a gazdálkodók a szenzorok segítségével pontosan képesek meghatározni egy-egy kis terület tápanyagigényét és a növények állapotát valósidőben. A szenzorok automatikusan, egymással kommunikálva meghatározzák egy-egy terület igényeit és automata módon ( az adagoló rendszer szenzoraival kommunikálva) pontosan elegendő mennyiségű tápanyagot juttatnak egy-egy területre.

 

Új hirdetési módszerek

A marketingesek rengeteg új módon képesek elérni egy vásárlót. Egy jól meghatározott stratégia segítségével képesek a fogyasztókat a vásárlás felé vezetni és meghatározni azokat a pontokat a vásárlási folyamatban, amelyek javításra szorulnak. A Starbucks 2009-ben(!) olyan mobilalkalmazást indított, amellyel előre ki lehetett fizetni a fogyasztást már az üzletbe lépés előtt. Az alkalmazás hatalmas sikert aratott, a cég tranzakcióinak 21%-át adta a mobilon keresztüli fizetés. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy ennyivel nőtt a forgalmuk. Azonban a Starbucks az alkalmazás segítségével hihetetlen mennyiségű adathoz jutott és képes lett elérni a személyre szabott hirdetésekkel és akciókkal az egyes fogyasztókat közvetlenül a zsebükben. Bárhol, bármikor. A jól időzített lehetőségek pedig jelentősen megnövelték a fogyasztók összköltését.

A lista folytatható lenne az önvezető autók rohamosan gyorsuló fejlesztésével a kiterjesztett valóságon át az okosotthonok és a robotizáció elterjedésével vagy olyan – kevésbé menő – témákkal, mint a Big Datában rejlő lehetőségek. A digitális innováció mindenhol ott van. Ahol nincs, ott várható a versenyképesség drasztikus csökkenése.

 

Mit mondanak a cégvezetők a digitalizációról?

Egy felmérés szerint a cégvezetők elsősorban a mobil technológiákat, az adatbányászatot és adatelemzést, illetve a kiberbiztonságot tekintették a legfontosabb stratégiai céloknak 2015-ben.

Egy 2016-os felmérés szerint az amerikai cégvezetők 78%-a aggódik a gyors ütemű technológiai változások miatt.

Egy másik cikk szerint, amelyet a PwC készített a befektetők 75%-a mondta, hogy a technológia jelentős hatással lesz vagy teljesen megváltoztatja az ipart a következő 5 évben.

 

Mennyire forgatja fel a digitalizáció a piacokat?

‘Encyclopaedia Britannica’, az enciklopédiák évszázados múltra visszatekintő hivatalos piacvezetője 2012-ben befejezte a nyomtatást a Wikipedia megjelenéséből fakadó piaci változás miatt.

Hasonló sorsra jutott a Nokia a mobiltelefonok piacán, amely túl későn reagált a változásokra vagy a Kodak, amely a jól menő hagyományos üzletágát féltette a digitális fotózásra történő átállástól.

Jelenleg semmi jele nincs annak, hogy ez a váltos bármelyik iparágban is lassulna a jövőben.

 

Az innovátorok dilemmája

A Gartner, a vezető technológiai kutatóvállalat szerint 2025-ben az összes iparágban átveszik a szerepet a digitális technológiák. Ennek ellenére mindössze a cégvezetők kevesebb, mint a fele mondta, hogy van erre vonatkozó stratégiája. Ez azt jelenti, hogy ők nincsenek felkészülve a változásokra és ez jelentősen veszélyezteti a versenyképességüket. A robotika, az intelligens eszközök és a szoftverek rengeteg fehér- és kékgalléros munkahelyet fognak digitalizálni.

Veszélyes stratégia az, hogy az önmagukat sikeresnek tartó vállalkozások nem foglalkoznak az innovációval és a digitalizációval, mert féltik a legfőbb pénztermelő üzletük elveszítését. Ez egy veszélyes stratégia egy gyorsuló ütemben változó technológiai környezetben, hiszen ami most működik, az nagy valószínűséggel nem fog működni a jövőben. A jövő sikereit pedig a jelen döntései határozzák meg.

A cégek gyakran azért késleltetik az új technológiák bevezetését, mert félnek, hogy az “felfalja” a jelenlegi menő termékeik piacát.

írja Clayton M. Christensen, a The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail című könyvében.

 

Összefoglalás

Ezek alapján látható, hogy nem érdemes abban reménykedni, hogy a mi ágazatunkban nem jelenik majd meg a digitalizáció. Csak rajtunk múlik, hogy erre már előre felkészülünk és vezető szerepet vállalunk az átalakulásban, ezzel jelentős versenyelőnyre szert téve; felzárkózunk az innovátorokhoz és onnan próbálunk újra lendületet venni vagy esetleg homokba dugjuk a fejünket, széttárjuk a kezünket és azt mondjuk: Nézz körbe, itt ahol én működöm minden gyár, vállalkozás és szolgáltatás ugyanúgy működik, ahogyan 10 évvel ezelőtt. Miről beszélsz?


Te mit gondolsz a témáról? Csatlakozz a Digitális Innovációhoz a Facebookon és oszd meg velem a véleményed vagy kövesd a Digitális Innováció Instagram oldalát, hogy ne maradj le az újabb cikkekről! 🙂

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatosságot. Szabadidejében kutyákkal játszik, sportol vagy a barátnőjével van.

Vélemény, hozzászólás?