Online marketing útmutató kezdőknek

Mi az online marketing? – Útmutató kezdőknek online marketingről

Miért érdemes online marketingre költeni? Milyen területei vannak az online marketingnek? Online marketing útmutató kezdőknek. Az alapoktól mutatom be, hogy mi az online marketing, mik az online marketing előnyei és milyen különböző területei vannak.

Ez a bejegyzés főleg azok az online marketing iránt érdeklődő
kezdőknek szól, akik meg akarják ismerni ezt a területet, de nem akarnak elmerülni a mélységeiben. Mondjuk éppen keresel valakit, aki ezzel foglalkozik és meg akarsz bizonyosodni a marketinges alapismereteiről.

Ha azonnal használható, gyakorlati tanácsokat keresel, akkor a MarketingTapasz – Online marketing tippek kategóriában található cikkeket ajánlom.

Vágjunk bele, ismerd meg az online marketinget!

Online marketing fogalma

Az online marketing alapvetően különbözik a hagyományos marketingtől, ami főként a hirdetőtáblákat, a nyomtatott anyagokat, a TV és a rádióhirdetéseket foglalja magában.

Az online marketing olyan módszerek és eszközök gyűjteménye, amelyek termékek és szolgáltatások népszerűsítésére, hirdetésére szolgálnak az internet segítségével.

Az online marketing előnyei

Az online marketing előnyei közé tartoznak az alábbiak:

  • Bevételnövekedés
  • Elegáns, nyílt és széleskörű kommunikáció az ügyfelekkel
  • Alacsonyabb költségek
  • Nagyobb átláthatóság
  • Sokkal nagyobb elérés
  • Jobban célozható hirdetések

Alacsony költségek

Az online marketing költségek a töredékét jelentik a hagyományos marketing költségeinek, ezért lehetővé válik több, célzottabb hirdetés készítése.

Rugalmasság

A hirdetések könnyen és gyorsan változtathatóak a fogyasztói igényekre szabva.

Targetálás

Az interneten könnyebb a fogyasztókat nemük, koruk, érdeklődési körük vagy bármilyen más jellemzőjük alapján megtalálni és kifejezetten nekik célzott hirdetéseket mutatni.

Analitika

Az online hirdetések hatékonysága sokkal jobban elemezhető, mint az offline hirdetések esetén.

Az online marketing hátránya

Az online marketing egyetlen hátránya és nehézsége, hogy a vásárlók nem tudják megnézni, megfogni vagy megízlelni a terméket. Ezt a hátrányt egyedül nagyvonalú garanciákkal tudod ellensúlyozni például, ha nem jó a rendelt ruha mérete, akkor díjmentesen kicserélheti.

Az online marketing szinonimái

Ha az internetet böngészed a témában, akkor találkozhatsz ezekkel a kifejezésekkel:

  • Internet marketing
  • Web marketing
  • Search engine marketing (SEM) (Keresőmarketing)
  • Digitális marketing

Talán annyival egészíteném ki, hogy a digitális marketing tágabban értelmezett fogalom a köznyelvben. Magában foglalja az internetre kapcsolódó digitális kütyüket, mint például egy étteremben az asztalra kihelyezett tabletek vagy a Times Square digitális hirdetőtáblái. Online marketing ~ Digitális marketing.

Digitális marketing hirdetőtáblák a Times Squaren

Online marketing területei

Az online marketing 7 különböző területre bontható.

  1. Közösségi média marketing
  2. Tartalommarketing
  3. Keresőoptimalizálás (SEO)
  4. Influencer marketing
  5. Affiliate marketing
  6. Email marketing
  7. Fizetett hirdetések (PPC marketing)

Mind a 7 kategória magában foglal különböző stratégiákat és részeket. Ezenkívül a különböző marketing kategóriákat együtt alkalmazzuk. Nagyon ritka, hogy egy vállalkozás online marketing tevékenysége egyetlen kategóriára korlátozódik.

1. Közösségi média marketing

A közösségi média marketing magában foglalja a potenciális ügyfelek elérését, a figyelmük felkeltését és vásárlásra ösztönzését a közösségi oldalakon keresztül.

A közösségi média marketing két részre osztható. Ingyenes lehetőségek, mint a célzott közösségépítés és a fizetett hirdetések a közösségi oldalakon belül.

Célzott közösségépítés

Ide tartozik szakmai oldalak és csoportok létrehozása, illetve kapcsolatok kiépítése a fogyasztókkal a márkahűség növelése érdekében.

Építs olyan brandet, ahol a szakterületeden te vagy A Szakértő. A Márka. Ha érted mire gondolok…

Olvasd el a fogyasztók véleményét és ha érdemesnek tartod rá, akkor emeld ki és véleményezd. Ezzel növeled az elköteleződését irányodban.

Mindig írj választ a hozzászólásokra, kommunikálj, kommunikálj. Ezt nincs értelme tovább ragozni.

A közösségi média marketing szorosan kapcsolódik a tartalommarketinghez, ami a következő kategória.

Fizetett közösségi hirdetések

Millió módja van, hogy kihasználd a fizetett hirdetéseket a közösségi médiában. Nézd meg a Facebook hirdetéskezelőjét!

Elképesztő mennyiségű lehetőséged van. Itt egy Facebook hirdetés készítés útmutató, ami lépésről lépésre bemutatja egy hirdetés elkészítését.

Fizetett Facebook hirdetések a hírfolyamban és az oldalsávon.
Fizetett Facebook hirdetések

2. Tartalommarketing

A tartalommarketing hatékony eszköz, ha szeretnéd a márkádat véleményvezérként pozícionálni a piacon. A tartalommarketing minden összefoglalva, ami tartalmat állít elő azzal a céllal, hogy vásárlókat szerezzen és/vagy az internetes láthatóságot növelje

A tartalommarketing rengeteg formát ölthet:

  • Blogbejegyzések
  • Videók
  • Esettanulmányok
  • Emailek
  • Ebookok
  • Podcastok
  • Infógrafikák
  • Hírek az iparágról és a termékről

Igen, ez a bejegyzés is tartalommarketing.

A tartalommarketing nagyon szoros kapcsolatban áll a keresőoptimalizálás és a közösségi média marketing területekkel. Utóbbi csatornán jutnak el a tartalmak a fogyasztókhoz, míg a keresőoptimalizálás segítségével a tartalom előre kerüljön a keresőben.

Tartalommarketing és keresőoptimalizálás kapcsolatára példa
A keresőoptimalizálás és a tartalommarketing kapcsolata
az angol nyelvű Google keresőben. Forrás: Saját kép.

A Google Featured Snippet funkciója automatikusan kiemel egy összegzést a weboldalról, ha relevánsnak találja azt a választ kereső felhasználó számára. Ezt ITT tudod kipróbálni és itt találhatsz a Featured Snippet funkcióról leírást. Esetleg a Content Marketing Institute cikkét ajánlom.

3. Keresőoptimalizálás (SEO)

A keresőoptimalizálás olyan módszerek összessége, amely a weboldalak és internetes tartalmak előre kerülését segíti a keresőkben. Minél jobb helyen van a weboldalad a keresőben, annál több látogatód lesz.

Ennek az az oka, hogy sokan egyszerűen átgörgetnek a hirdetéseken és az első 2-3 találatot nyitják meg.

A keresőoptimalizálás előnye, hogy ingyenes forgalmat hoz a weboldalra. Hátránya, hogy ez időbe telik.

Manapság főleg Google kereső optimalizálásáról beszélünk, mert ez a legnépszerűbb internetes kereső. (Kínában mondjuk ez a Baidu )

Hogyan működik a keresőoptimalizálás?

A weboldalad az ügynevezett keresőrobotok térképezik fel. Ezek olyan programok, amik “elolvassák” a weboldalad tartalmát és a rajta elhelyezett linkeken keresztül lépnek tovább. Ezekből egy indexet építenek fel.

Ha valaki rákeres egy kulcsszóra az interneten, akkor a kereső az index segítségével építi fel a találati listát neki. A keresőoptimalizálás segítségével jobb helyre kerülhetsz ezen a listán.

Különböző keresőoptimalizálás módszerek léteznek. A teljesség igénye nélkül:

  • Linképítés
  • Kulcsszavak beépítése a tartalomba
  • A weboldal sebességének növelése
  • Mobilra optimalizált weboldal
  • Strukturált tartalmak készítése

stb.

4. Influencer marketing

Az influencer olyasvalaki, aki viszonylag sok embert ér el és a véleménye számít az embereknek.

  • Celebek
  • Iparági szakértők
  • Mikro influencerek (Ők kisebb számú, de egy téma iránt elkötelezett csoportban véleményvezérek)
  • Sportolók

Főleg a nagyok játszótere volt eddig az influencer marketing (gondolj bele a Pepsi reklámokra 10 évvel ezelőtt). Itt van 12 influencer marketing példa olvasásra.

Az internet és a közösségi média elterjedésének köszönhetően ma már a kisebb vállalkozások is megengedhetik maguknak ezt a fajta marketinget.

Az influencer marketing előnye, hogy sokan ingyenes termékmintáért cserébe is hajlandóak reklámozni.

Extra érdekesség, hogy a mikro influencerek jobban teljesítenek, mint a celebek.

5. Affiliate marketing

Ez az online referral marketing, azaz az ajánláson alapuló marketing.

A vállalkozásnak van egy terméke vagy szolgáltatása. Ha te ezt reklámozod, a tőled érkező (online marketingben ez könnyen mérhető) ügyfelek után részesedést kapsz.

Kapcsolódó tartalom: 11 sikeres affiliate marketing történet

Amazon affiliate marketing oldala
Az Amazon affiliate marketing oldala.

6. Email marketing

Az email marketing potenciális vásárlók elérése email üzenetben, hogy növeld a márkahűségüket és elköteleződésüket a terméked iránt.

Az emarketer szerint az email marketing medián megtérülési aránya 122% ami 4x akkora, mint bármely más online marketing eszköznek.

Ha email marketing kampányokat akarsz futtatni, akkor szükséged lesz egy email címlistára. Ehhez valamivel feliratkozásra kell csábítanod a vásárlókat. Általában ez valamilyen ingyen letölthető tartalom, mint egy ebook vagy egy kis árengedmény az email címért cserébe.

Az email marketing nagy előnye, hogy nagyon jól automatizálható. A feliratkozókat különböző csoportokba teheted (ezeket szegmenseknek hívjuk) és attól függően küldhetsz nekik különböző tartalmú üzenetet, hogy éppen hol tartanak a vásárlás során.

  • Üdvözlés az új feliratkozóknak
  • Üzenet a kosárban hagyott, de meg nem vásárolt termék esetén
  • Kedvezmények, akciók értesítője
  • Olyan látogatók elérése, akik már régen nem vásároltak nálad
  • Értékes visszajelzések kérése a vásárlóidtól

7. Fizetett hirdetések (PPC marketing)

fizetett hirdetés az, amikor fizetsz egy tartalomszolgáltatónak (mint a Youtube vagy híroldal) vagy közösségi oldalnak (Facebook, Twitter), hogy a hirdetéseid megjelenjenek náluk.

Ennek a legelterjedtebb változata a Pay-Per-Click hirdetés, azaz kattintás alapú fizetett hirdetés.
A lényege, hogy amikor egy adott kulcsszóra rákeres egy látogató, akkor számára releváns hirdetések jelennek meg a találatok között. PPC hirdetés esetén akkor kell fizetned a hirdetésért, amikor egy látogató rákattint a hirdetésedre.

Kevésbé hatékony változata a fizetett hirdetéseknek a helyezés alapú fizetett hirdetés. Azért fizetsz, hogy a weboldal egy bizonyos – jól látható – részén jelenjen meg a hirdetésed.

Google Ads fizetett hirdetések a találati lista tetején.

A fizetett hirdetéseknek ezenkívül van még néhány típusa:

  • Cost-per-mille (CPM): Minden 1000 megjelenés után kell fizetned a hirdetésért.
  • Cost-per-view (CPV): Minden alkalommal fizetned kell, amikor a hirdetés megjelenik. Ezzel a formával Youtube videóhirdetés esetén fogsz találkozni.
  • Cost-per-action (CPA): Akkor kell fizetned a hirdetésért, amikor egy látogató egy bizonyos dolgot végez (például rákattint egy gombra, feliratkozik) vagy vásárló lesz belőle.

Miért fontos az online jelenlét?

Tudtad, hogy a Z generáció átlagosan napi 4 órát tölt internetezéssel a telefonján és 3,5 órát a számítógépen?

Az online marketing egyre fontosabb minden kisvállalkozásnak.

Korábban semmi értelme nem volt online marketingre költened, ha helyi üzleted volt. Azonban a fogyasztói szokások megváltoztak. Bementél az általad vagy ismerőseid által ismert legközelebbi üzletbe, majd megnézted a készletet és választottál.

Hogyan vásárolsz most? Amikor valamire szükséged van, akkor előveszed a mobilod, beírod a keresőbe a keresett terméket vagy szolgáltatást. Kiválasztod a legszimpatikusabbat a találatok közül és oda mész.

A kávézódba nem csak a környékbeliek járnak, hanem mindenki, aki arra utazik, okostelefont használ és meginna egy jó kávét. Beírja a keresőbe és ha megfelelően van beállítva az online megjelenésed, akkor téged ad ki az első helyen a találatok között.

Minden vállalkozásnak foglalkoznia kell online marketinggel. Nem elég azonban hirdetéseket létrehozni. Ha az interneten akarsz üzletelni, akkor az egyik legfontosabb, hogy elérhető és megbízható legyél. A hírneved építése kulcsfontosságú. Kérj értékeléseket a vásárlóidtól és foglalkozz velük!

A boldogtalan vásárlók internetes véleményei elbizonytalaníthatják a többieket.

Összefoglalás

Nos, ennyi a lényeg. Mostmár tudod, hogy mi az online marketing és milyen előnyei vannak a hagyomános marketinggel szemben.

Van még kérdésed? Szerinted kimaradt valami a bejegyzésből? Írd meg nekem!

Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatos kihívásokat és állandóan új ötletei vannak. Szabadidejében kutyázik, edzeni van vagy a barátnőjével túrázik.

Vélemény, hozzászólás?