Milyen egy jó webáruház? Létezik tökéletes webáruház? A webáruház indítás segítség sorozat első részében a webáruház indítás feltételeiről írtam. A második részben bemutattam a webáruház készítés menetét. Most egy kicsit kitérek arra, hogy milyen jellemzőket és funkciókat kell feltétlenül tartalmaznia a webáruházadnak.
Fontos leszögezni, hogy ezeken kívül még ezer más egyedi dologtól függ, hogy mennyire lesz egy webáruház sikeres. Ezek nélkül a funkciók és tulajdonságok nélkül viszont a siker kétséges, ha nem lehetetlen.
A koncepció
Feltételezzük, hogy kiváló webáruház készítő csapatot választottál, akik csak arra várnak, hogy elkészítsék neked a világ legjobb webáruházát. Viszont ők ismerik a webáruházat, de nem ismerik sem a terméked, sem a piacod. Ezért egy jó webshop/webáruház elképzelhetetlen koncepció nélkül.
Érdemes előre felkészülnöd, hogy a webáruház indítás kevesebb nehézségbe ütközzön.
Tudnod kell, hogy
- Kik a lehetséges ügyfelek? Milyen tulajdonságaik vannak?
- Mit vársz a webáruházadtól?
- Mekkora a várható kereslet? Mekkora készletet tarts? Egyáltalán, szükséged van-e készletre?
- Mi az árazási stratégia?
- Hogyan kerül hozzád a készlet? Hogyan kerül a vásárlóhoz a termék megrendelés után?
- Mik azok a feladatok, amiket automatizálni lehet?
- Milyen nyelven szeretnéd a webáruházat indítani?
- Mik lesznek a legfontosabb mérőszámok, amikről statisztikákat szeretnél látni?
- Milyen más szoftverekkel kell összekapcsolni a webáruházat?
Néhány ezek közül a kérdések közül már szerepelt a bejegyzés sorozat első részében. Ezeket a kérdéseket meg kell majd beszélned a webáruház készítő cég tanácsadójával.
Milyen a jó webáruház?
Ha a fenti kérdésekre már vannak válaszaid, akkor álljon itt egy lista arról, hogy milyen ismertetőjegyei vannak a jó webáruháznak?
- Felhasználóbarát. Mind a látogatók oldala, mind az adminisztrációs felület legyen olyan, hogy az egyszerű számítógép használók is könnyedén el tudjanak rajta igazodni.
- Reszponzív, azaz könnyű kezelhetőséget nyújtson az összes létező képernyőn. Számítógép monitortól az okostelefon kijelzőig. 2015-ben az internetes kereskedelem 1/3-ad részét a mobilos vásárlások tették ki. Ez a szám 2018-ban már 79% volt az Outerbox szerint. Az amerikaiak 79%-a vásárolt telefonról az elmúlt 6 hónapban. Hiba lenne ezt figyelmen kívül hagyni.
- Minden adatot gyűjteni kell. Az információ, a tudás hatalom. Gyűjts össze minden lehetséges adatot a felhasználók szokásairól, a rendelésről, a viselkedésről, a termékekről, a raktárkészletünk állásáról.
- Minden adatot meg kell tudni jelenítenünk. Nagy cégek külön csapatot, kisebb cégek pedig külön szakembert vagy céget bíznak meg az adatok megjelenítésével és kiértékelésével. Kérd meg a céget, hogy a fejlesztés során legalább a Google Analytics integráció legyen megvalósítva.
- Minden adat legyen exportálható. Legyen jól felépített az adatbázis rendszer és legyen egy kattintásra CSV exportálási lehetőség a rendelésekről. Ez arra jó, hogy más adatelemző szoftverek segítségével tudj dolgozni a későbbiekben.
- Megnyerő megjelenés. Talán a legnehezebben megvalósítható pont, hiszen a szépség szubjektív, azonban az arculatnak nagyon nagy szerepe van. Nagyon fontos az első benyomás. A legapróbb részletekig precíznek és minőséget sugallónak kell lennie a webáruházadnak. Gondolj arra, hogy a webáruházad egy bolt, amiben nincs személyzet és a termékek helyett képek lógnak a falon, az asztalon pedig egy toll és egy megrendelőlap pihen. Egy bőrkanapés, stílusos, luxust sugárzó helyiségből vagy egy gyengén bútorozott, omló vakolatú üzletből vásárolnál szívesebben?
- A rendelések pontos nyomon követése. Soha ne veszíts szem elöl egyetlen rendelést sem. Ahogy nő a forgalom, ennek a funkciónak annál nagyobb lesz a jelentősége.
- Automatizálás. Fogy a fényképezőgép? Kapjunk róla automatikus értesítést! Nagyon fogy és várhatóan még többre lesz szükség? Küldjünk automatizált rendelést a beszállítónak és mellette ajánljunk tokot és fotózási kézikönyvet a rendelőknek! Ne végezzünk felesleges munkát. Amit lehet, azt automatizáljunk.
- Legyenek jó minőségűek a termékképek. A boltban megfogjuk, megszagoljuk,
megrágjukmegnézzük és alaposan megvizsgáljuk a terméket. Erre az interneten nincs lehetőség, ezért a lehető legjobb minőségű fotókat tedd közzé, hogy a látogatók szinte tapinthassák a terméket. - Legyenek vásárlói vélemények. Nagyon-nagyon fontos. A lehető legjobb bizalomépítő módszer, ha az előző vásárlók véleményét is látják a termékről. Ezen vélemények alapján mi is visszajelzést kapunk a termékünkről.
- Tények MELLETT érzelmek. Nagyon fontos, hogy minden termékről részletes információkat nyújts, így a vásárlók össze tudják őket hasonlítani. Azonban még ennél is fontosabb, hogy elmond, miért jó neki, ha ezt a terméket veszi meg. Hangsúlyozd a termék előnyeit!
- Biztonságos. A fejlesztés során ügyelni kell a biztonságra. Az adatok elvesztése vagy a webáruház feltörése az egész üzletet csődbe viheti. Ezt a fejlesztőcsapatnak kell megoldania. Kérd meg az átadás előtt a webáruház készítéssel megbízott fejlesztőket, hogy mutassák be a védelmi mechanizmusokat. Ilyen a kötelező erős jelszavak használata vagy az SQL injection elleni védelem. Véleményként ne lehessen programkódot beírni stb.
- Hagyd a regisztrációt! Nagyon utálom. Mindenki utálja. Olyan, mintha elmennék a boltba és ott először meg kellene adnom egy nevet és egy jelszót, amit kiküldenek postán. Ezután visszaviszem a postán kapott levelet a boltba és ekkor megvehetem a terméket. Csodálatos 🙂 Legyen lehetőség regisztrálásra, de ne tedd kötelezővé. Ha nagyon ragaszkodsz hozzá, akkor pedig egyszerűsítsd le, amennyire csak tudod.
- Legyen szakmai blogod. A tartalommarketing nem csak azért fontos, mert a keresők szeretik a frissülő tartalmú oldalakat, hanem kiváló bizalomépítő módszer is egyben. A folyamatosan készített szakmai bejegyzések megmutatják, hogy az adott cég ténylegesen ért a termék(ek)hez és megbízható információforrásként fognak rá tekinteni a látogatók.
- Tüntesd fel az elérhetőségeket látható helyen. Az email cím, a telefonszám és az ügyfélszolgálat elérhetőségei legyenek jól látható helyen.
- Legyen lehetőség akciók és kedvezmények indítására. A marketingtevékenység szerves részét képezik az akciók, ezért az a minimum, hogy a termékek kaphatnak akciós árat, ami megjelenik a látogatói oldalon. Az eredeti ár áthúzva, helyette az akciós kiemelve.
- A kezdőképernyő tartalmának cseréje. Ez ma már alap, de mégis…Kedvedre változtathasd a kezdőképernyőnek legalább a felső részét. Nem árt, ha van egy slider, majd lehetőség a legnépszerűbb és az akciós termékek bemutatására. Ez azonban termék és designfüggő. Konzultálj a cég marketing és grafikus kollegáival, hogy mit ajánlanak!
- Legyen hozzá oktatás. Talán te értesz majd a webáruházhoz, azonban a munkatársaid nem biztos. Ezért kell egy alapszintű oktatási anyag arról, hogy mi hol található a menürendszerben.
- Legyen fejlesztési dokumentáció. Ezt a fejlesztők előszeretettel elsunnyogják sajnos. A fejlesztési dokumentáció akkor szükséges, ha egyedi rendszert készíttetsz. Azért kell, mert ha bármi miatt másik fejlesztő fogja karbantartani vagy változtatni a webáruház rendszered, akkor egy ilyen dokumentáció tartalmazza a kód működését. Ez hatalmas könnyebbség a jövőbeli fejlesztő számára.
Ha ezeket a pontokat követed, akkor jó úton haladsz a webáruház indítás rögös ösvényén.
Létezik tökéletes webáruház?
Eddig a bejegyzésben nem beszéltem róla, de a webáruház indítás az első lépés. Később, ahogy bővül a látogatói kör vagy változnak a vásárlóid igényei, úgy kell majd a webáruházon változtatni. Néha a törvényi szabályozás miatt kell egy kiegészítés hozzá vagy eszedbe jut, hogy valami teljesen újat akarsz kipróbálni.
Amit átadnak neked, annak zökkenőmentesen kell működnie. Ebben nincs vita. Azonban a piac változásai miatt eljön az a helyzet, hogy a legrugalmasabb webáruház rendszer is karbantartásra és frissítésre szorul.
Tökéletes webáruház nem létezik, de törekedni kell rá.
A jó webáruház titka a kommunikáció
Tedd magasra a mércét és az igényeidet! Legyél kritikus és kérdezz rá nyugodtan, ha valamit nem értesz vagy bántja a szemed. A jó webáruház titka az, hogy tudd mit akarsz!
Emellett természetesen fontos a precíz, igényes és hozzáértő fejlesztőcsapat.
Mire kell figyelned, hogy cégvezetőként ne húzzanak le pénzzel a webáruház készítők? Hogyan működik egy webáruház készítés menete a tervtől az átadásig? Milyen a jó webáruház? Mennyibe kerül?
Ez a 4 részes bejegyzéssorozat segíteni fog, ha most gondolkodsz webáruház indításában kezdőként.
A webáruház készítés segítség bejegyzései:
- Webáruház indítás feltételei 2019-ben
- Mi a webáruház készítés menete?
- Milyen a jó webáruház?
- Milyen költségei vannak egy webáruház indításának?