Jegyzetfüzet és toll

Webáruház indítás feltételei 2019-ben – Webáruház indítás segítség I.

A webáruház indítás feltételei nem pusztán jogi, hanem technikai feltételeket is magában foglalnak. Nem elég, ha ismered a saját terméked/szolgáltatásod. Ismerned kell a webáruház készítés menetét és a jogi szabályozásokat. Milyen feltételei vannak a webáruház indításnak? Olvass tovább, ha szeretnéd megtudni!

Előkészületek – Webáruház indítás előtt

Ha ezt olvasod, akkor már eldöntötted, hogy saját webáruház indítása a célod.

Szükséged van webáruházra, hogy növeld vállalkozásod bevételeit és több potenciális vásárlót tudj elérni. Mielőtt azonban bármelyik webáruház készítéssel foglalkozó cégtől ajánlatot kérnél, érdemes néhány kérdést feltenned magadnak.

  • Végeztél-e már piackutatást?
  • Mit vársz a webáruházadtól?
  • Mekkora a várható kereslet?
  • Ki lesz a célcsoportod? Kiknek szeretnél értékesíteni?
  • Kik a versenytársaid és milyen az internetes jelenlétük?
  • Hasznos dolognak tartod az online kereskedelmet vagy azért vágsz bele, mert ezt ajánlották?

Ezekre a kérdésekre azért kell meggyőző és magabiztos választ adnod, mert ezektől nagyban függ mind a webáruház arculata, mind a funkciói. Sőt, könnyen kiderülhet, hogy nem webáruházra van szükséged, hanem egészen más online jelenlétre.

Ha azonban még nem végeztél piackutatást vagy úgy általában mindenkinek akarsz értékesíteni, akkor érdemes egy online marketing szakértővel egyeztetned, aki jártas az informatika világában és webáruház indítás előtt egy kávé mellett segít eligazodni a webáruházak világában.

Egyébként is érdemes egy digitális marketing szakemberrel egyeztetned, aki már a webáruház elkészítése előtt elkezdi a bevezetést megtervezni. Keltsd fel a terméked és a márkád iránt az érdeklődést, csepegtesd az információkat a megfelelő csatornákon.

Tavaly nyáron beszélgettem egy ismerősömmel, aki minél olcsóbban, minél hamarabb szeretett volna webáruházat. Létező vállalkozás mellé szerette volna, mert “már szinte mindenkinek van, felteszem a termékeket és lesz belőle rendelés”. Természetesen az egészet ő menedzselte volna, így hosszas beszélgetés után azt tanácsoltam, hogy ne nyisson webshopot egyelőre. Egy e-kereskedelmi gyorstalpalót ajánlottam neki. Ha lesz egy olcsó, átlagos webáruháza – még ha jön is néhány rendelés – azzal nem szerez elég látogatót. Lehet, hogy évekig tart, mire megtérül a befektetése. Addigra meg lehet újratervezni a változó piaci igények miatt.

Az online kereskedelem és a webáruház indítás fontos követelménye, hogy nem tekintheted szükséges rossznak az internetet. Lehetőségként kell tekintened rá. A vállalkozásod kiterjesztéseként. A webáruházat úgy kell kezelni, mint egy fizikai boltot, amihez teleport vezet a világ bármelyik részéről.

A webáruház indítás segítség bejegyzésekben a továbbiakban feltételezem, hogy nem az olcsó és gyorsan összedobható, legfeljebb középszerű webshopot szeretnél, hanem egy minőségi, a legjobbak közé kerülés esélyével induló webáruháznak akarsz a tulajdonosa lenni.

Ha ezek a feltételek megvannak, neked KELL egy JÓ webáruház, akkor itt az ideje, hogy ugorjunk és beszéljünk a jogszabályi követelményekről.

Webáruház indítás jogi feltételei 2019

A jogszabályokkal mindig tisztában kell lenned. A szabályok nem ismerete nem ment fel a betartásuk alól! (A büntetés alól pedig főleg nem.)

A webáruházakra vonatkozó egyik legfontosabb jogszabály a 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről és a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól.

Az új polgári törvénykönyv egyes részei is a webáruház indítás feltételei közé tartoznak, ugyanakkor vállalkozóként ezzel egyébként is érdemes közeli barátságban állni.

  • Az adott szolgáltatás vagy termék értékesítéséhez szükséges tevékenységi kör. A tevékenységi körök között szerepelnie kell a “4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységnek.
  • Tevékenységed a székhely szerinti jegyzőnél be kell jelentened.
  • Engedélyköteles termékek esetén a megadott szakhatósági engedélyeket kell beszerezned.
  • Webáruház üzemeltetése és internetes kereskedelem nem kötött szakképesítéshez, azonban a végzett tevékenységhez szükséges szakképesítésnek a birtokában kell lennie az egyik alkalmazottnak vagy neked.
  • Az adatkezelési tevékenységet be kell jelenteni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz. A vásárlók regisztrációja és a számlázás nem számít, azonban a hírlevélküldés már igen. Az adatkezelésről még a későbbiekben írok részletesen.

A vásárlókat tájékoztatnod kell az alábbiak szerint:

  • Webáruházak üzemeltetőinek adatkezelési tájékoztatót kell készítenie vagy készíttetnie a 2011. évi CXII. törvény és az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről alapján.
    Itt találsz egy adatkezelési tájékoztató mintát.
  • Szintén jól látható helyen lennie kell egy Általános Szerződési Feltételeknek, melyet a 2001. évi CVIII. törvény 4. szakasza határoz meg (2014. január 1-jével módosult). Minta
  • A hírlevélküldés, az eDM szabályozására nagyon figyeljünk oda a későbbiekben. Erre a 2008. évi XLVIII. törvény – a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól – vonatkozik, de az adatkezelési tájékoztatóban is szerepelnie kell.
  • Elállási jog ismertetése. Tájékoztatnod kell a fogyasztót az elállási jog feltételeiról, határidejéről, az elállási nyilatkozatminta használatának lehetőségéről, a termék visszaküldésének költségeiről és arról, hogy mikor nem illeti meg elállási jog a fogyasztót.
  • Fogyasztóvédelem. A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvényt az Országgyűlés 2015. év CXXXVII. törvénnyel módosította az alábbiak szerint:
    2. § (1) Az Fgytv. 17/A. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
    (1) A vállalkozás köteles a fogyasztót tájékoztatni
    a) a székhelyéről,
    b) a panaszügyintézés helyéről, ha az nem egyezik meg a forgalmazás, illetve értékesítés helyével,
    c) a panaszkezelésnek az adott tevékenység, kereskedelmi forma vagy módszer sajátosságaihoz igazodó módjáról, valamint
    d) a panaszok közlése érdekében a vállalkozás vagy a vállalkozás 17/B. § szerinti ügyfélszolgálatának levelezési címéről és – ha a panaszokat ilyen módon is fogadja – elektronikus levelezési címéről, illetve internetes címéről, telefonszámáról.
    (2) Az Fgytv. 17/A. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
    (1a) A tájékoztatásnak fogyasztói jogvita esetén ki kell terjednie a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes békéltető testületekhez való fordulás lehetőségére, valamint tartalmaznia kell a békéltető testület székhelyét, telefonos elérhetőségét, internetes elérhetőségét és levelezési címét. A békéltető testületekről történő tájékoztatási kötelezettséget világosan, érthetően és könnyen elérhető módon kell teljesíteni, internetes honlappal rendelkező vállalkozás esetén a honlapon, honlap hiányában az általános szerződési feltételekben, általános szerződési feltételek hiányában pedig külön formanyomtatványon. Üzlettel rendelkező vállalkozás esetén az e bekezdés és az (1) bekezdés szerinti tájékoztatást jól láthatóan és olvashatóan kell megadni.
  • A vitarendezési platform feltüntetése. Az Európai Bizottság rendelete értelmében a honlap egy könnyen elérhető pontján fel kell tüntetni az EB által fejlesztett és üzemeltetett online vitarendezési platformra mutató elektronikus linket, valamint az email címüket. Azoknak a kereskedőknek, akik kötelezettséget vállalnak alternatív vitarendezési fórum igénybevételére, az ÁSZF-ben tájékoztatniuk kell a vásárlókat a felületről és annak funkciójáról. A Vitarendezési platform itt érhető el:
    https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=HU
    https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.complaints.odrList
  • Továbbá fel kell tüntetned a webáruházban az alábbiakat:
    • Cégnév, cégszerű elnevezés.
    • Adószám, cégjegyzékszám, cégbíróság megnevezése, vállalkozói igazolvány száma és okmányiroda neve.
    • Email címed, kapcsolattartó neve, engedélyek, telefonszám, nyilvántartási számok
    • Termékkínálat, rendelési és szállítási információk, termék díja, fizetési módok és azok lépései, garanciális feltételek és adatvédelmi, adatkezelési információk.
    • Megrendelés visszaigazolása 48 órán belül.
    • Süti kezelésének feltüntetése GDPR kompatibilis módon (cookie tájékoztató és elfogadási kötelezettség).

Jogszabály gyűjtemény (2016.04.10):

45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet, a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1400045.KOR

2001. évi CVIII. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0100108.tv

2008. évi XLVIII. törvény 6. §, a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0800048.TV

151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet, az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=a0300151.kor

2005. évi CLXIV. törvény, a kereskedelemről:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0500164.TV

210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet, a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0900210.KOR

2007. évi CXXVII. törvény, az általános forgalmi adóról:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0700127.TV

23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet, a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1400023.NGM

2011. évi LXXXV. törvény, a környezetvédelmi termékdíjról:

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100085.TV

Dióhéjban ezek a webáruház indítás feltételei jogi oldalról. Remélem, hogy ez a gyűjtemény segített, hogy felkészültebben vágj bele a webáruház indításba.

Figyelem! A bejegyzés tájékoztató jellegű, a 2019.02. dátum idején hatályos információkat tartalmazza.


Mire kell figyelned, hogy cégvezetőként ne húzzanak le pénzzel a webáruház készítők? Hogyan működik egy webáruház készítés menete a tervtől az átadásig? Milyen a jó webáruház? Mennyibe kerül?

Ez a 4 részes bejegyzéssorozat segíteni fog, ha most gondolkodsz webáruház indításában kezdőként.

A webáruház készítés segítség bejegyzései:

  1. Webáruház indítás feltételei 2019-ben
  2. Mi a webáruház készítés menete?
  3. Milyen a jó webáruház?
  4. Milyen költségei vannak egy webáruház indításának?
Tetszett a bejegyzés? Oszd meg az ismerőseiddel! Szólj hozzá!
  •  
  •  
  •   
  •  

A szerzőről

A cikk szerzője online marketing és IT ismereteinek kombinálásával, egyedi látásmódjával segít vállalkozóknak és szervezeteknek bevételeik növelésében. Nem ismer lehetetlent, szereti a változatos kihívásokat és állandóan új ötletei vannak. Szabadidejében kutyázik, edzeni van vagy a barátnőjével túrázik.

Vélemény, hozzászólás?